Europolitans 3G-nota 10 miljarder. Avtal med Vodafone.

Publicerad Senast uppdaterad

Summan 10 miljarder ska täcka kostnader för infrastruktur, system, marknadsföring och produktutveckling. Europolitans inköp av UMTS-utrustning kommer omfattas av de prisavtal som Vodafone-gruppen förhandlat fram.

I kostnadsberäkningen för infrastruktur ingår dels det egna nätet samt Europolitans del av infrastrukutren som ska byggas i 3G Infrastructure Services regi.

Europolitans kostnader för infrastruktur kommer att sjunka ytterligare om Orange kommer med i det av HI3G och Europolitan samägda 3G Infrastructure Services, skriver företaget i sitt pressmeddelande.

Samarbetsavtalet med Vodafone-gruppen ska ge Europolitan tillgång till modergruppens stordriftsfördelar. Avtalet gäller samarbete inom tjänsteutveckling, teknikutveckling, inköp, varumärke och multinationella kundrelationer.

Mobil har försökt nå Europolitan för en kommentar om bland annat Vodafones utspel tidigare i veckan om låga datahastigheter i det kommande 3G-nätet, men vi har inte lyckats ännu. Vi återkommer i ärendet.

KOMMENTAR:

I Europolitans avtal med Vodafone-gruppen vill vi särskilt flagga för samarbetet kring tjänsteutveckling för 3G.

Precis som Europolitan själva skriver i pressmeddelandet, omfattar UMTS-standarden endast en begränsad del av slutanvändartjänsterna.

Detta är en radikal skillnad jämfört dagens GSM-system, där många av de tjänster som erbjuds av operatörer varit standardiserade och inbyggda i de växelsystem och telefoner som leverats av tillverkare som Ericsson och Nokia. Så kommer det alltså inte att vara i UMTS och 3G.

För att 3G ska leva upp till visionerna kommer det alltså krävas hårt arbete från operatörernas sida. Det gäller att utveckla så smakfulla och lättanvända tjänstepaket som möjligt, på egen hand eller tillsammans med partners.

I annat fall kommer man, med sina dyra 3G-system, enbart kunna erbjuda den vanliga taltjänsten samt en uppsjö datatjänster med olika tekniska egenskaper - med andra ord knappast något som ger den volymmarknad som krävs för att bekosta investeringarna.

En konsekvens av att tjänsterna inte är standardiserade i 3G är att skillnaderna mellan olika operatörers utbud troligen kommer att öka.

Det medför att operatörerna kommer att konkurrera inte bara med pris, image och täckning. Istället kommer tjänsteutbudet att få en allt viktigare roll i slaget om kunderna i 3G.

Därför är samarbetet med jätten - tillika ägaren -Vodafone ett positivt besked från Europolitan. Det ökar chansen för Europolitan att på allvar vara med och slåss på 3G-marknaden.

Till sist:

Inte heller tjänster baserade på WAP och GPRS är standardiserade. Operatörer och tillverkare sätts alltså redan nu på prov när det gäller att utveckla erbjudanden som gör att användarna börjar använda de nya databaserade tjänsterna.

Reultatet har, speciellt för WAP, varit ganska magert än så länge. Ett lysande undantag är dock japanska i-Mode (27 miljoner användare), som bygger på WAP- och GPRS-liknande teknik.

På GPRS-fronten i Sverige har Telia ryckt till sig initiativet med sin Mobile Intouch-tjänst, medan Europolitan hitintills varit bleka på att utveckla GPRS-erbjudandet.

Jämfört med 3G är möjligheterna i GPRS dock begränsade. Och det är kanske tur det. Nu kan operatörerna övningsköra på GPRS, och gradvis vänja sig vid att utveckla egna slagkraftiga tjänster som faller gemene man på läppen. Examen blir när 3G ska lanseras.