-
PLUS
Krönika: Tunnkollaps – Motorola har 13 dagar på sig att lägga ner Edge 70
-
PLUS
Duell bästa vikbara: Samsung Galaxy Z Fold 7 mot Google Pixel 10 Pro Fold
-
PLUS
Krönika: Iphone Air kommer att floppa
-
PLUS
Nästa flaggskepp, T9, Lyca Mobile, vad är bildmotor och mer – Mobil svarar
-
PLUS
Krönika: Allt är relativt, storleken också
-
PLUS
Duell: Samsung Galaxy A17 mot Motorola Moto G56
-
PLUS
Krönika: Snabb mobil oavsett prestanda
-
PLUS
Intervju: Oppos Nordenchef om inträdet på svenska marknaden
-
PLUS
Krönika: Lanseringarna som skapar en lucka i tiden
-
PLUS
Nyheterna i Samsung One UI 8 på djupet
Godkänner du Facebook-övervakning?
Facebook är sura på ny funktion i Ios 14
Förbättrad sekretess kan leda till sämre intäkter för det sociala nätverket.
En ny sekretessfunktion i kommande Ios 14 kan komma att ställa till med problem för Facebooks annonseringstjänster. Anledningen är att i dag används en telefons id-nyckel, som Apple kallas för IDFA, av Facebook för att spåra användare i olika tredjepartsappar. Därmed kan de leverera målgruppsanpassade annonser via Audience Network som är betydligt dyrare än vanlig generell annonsering. Tester har enligt Facebook visat en intäktsminskning för Audience Network på mer än 50 procent.
Facebooks problem är att i Ios 14 kräver Apple att telefonanvändaren godkänner att denna ID-nyckel skickas iväg och används - något en ännu okänd stor procentandel av användarna kommer att säga nej till. Det betyder i sin tur att Facebook inte kommer att kunna sälja lika mycket och lika dyr personanpassad reklam.
Facebook säger att detta kommer att drabba många av de fler än 19 000 utvecklare och andra företag vars intäkter är beroende av annonsintäkter, vilket givetvis även inkluderar Facebook själva. De säger sig till och med vara oroliga för att den typen av annonseringsfunktion kan drabbas så hårt av Ios 14 att det kanske inte kommer att vara försvarbart att erbjuda det till operativsystemet i framtiden.