Påstås ha genomfört undersökningar

Facebook överväger annonsfri betalversion efter integritetsskandalen

Foto: Maurizio Pesce/Flickr

I kölvattnet av Cambridge Analytica-skandalen har idén om en annosfri betalversion av Facebook väckts. Och nu kommer uppgifter om att det sociala nätverket ska ha genomfört undersökningar för att se om det finns något intresse för saken.

Publicerad Uppdaterad

När Facebooks vd och grundare Mark Zuckerberg nyligen pressades i den amerikanska kongressen kom frågan om en betalversion av Facebook upp. Zuckerberg hävdade då att en gratisversion av Facebook alltid kommer att existera, men att han inte utesluter att en betalversion skulle kunna bli aktuell i framtiden. Och Facebooks operativa chef Sheryl Sandberg har därefter också medgivit att en betalmodell är någonting som man tittat på tidigare, men ännu inte valt att gå vidare med. Men enligt färska uppgifter från källor med insyn i saken så ska frågan nu ha aktualiserats och Facebook påstås nu ha genomfört flera undersökningar med syfte att ta reda på om det finns intresse för en betalversion. 

Inget beslut är taget

Enligt uppgifterna så ska det sociala nätverket inte ha tagit något beslut om saken ännu, och det är således oklart om en betalversion av Facebook kan bli verklighet eller inte. Men om uppgifterna om undersökningarna stämmer, så finns uppenbarligen en rädsla för att många skulle kunna tänkas lämna det sociala nätverket, om man inte kan få tillgång till tjänsten utan att göra avkall på sin integritet. Samtidigt visar dock en färsk undersökning som Reuters och Ipsos genomfört att de amerikanska Facebook-användarnas lojalitet inte tycks ha påverkats alls av Cambrigde Analytica-skandalen. 25 procent av de tillfrågade uppger till och med att de använder Facebook mer nu än innan det hela uppdagades. Facebook har avböjt att kommentera uppgifterna om att man tittat närmare på en betalversion av tjänsten. 

Källa