Felaktiga Ericsson T65 finns ännu ute i butikerna
Ericsson bedömmer att de antal T65 som har produktionsfelet brus under samtal är inom den normala felmarginalen.
- Det är vissa exemplar som haft det här felet. Men uppgiften att det åtgärdades i julhelgen stämmer fortfarande. Inga T65 som släppts efter jul har problem med brus, säger Roger Bolander, Sverigechef på SonyEricsson.
Men köper man en T65 idag löper man ändå viss risk att få en felaktig, eftersom det fortfarande finns kvar exemplar som levererats innan jul i butikerna.
- Då kan man lämna in telefonen hos återförsäljaren så blir bruset åtgärdat, säger Roger Bolander.
En miss från Ericssons sida är att varken deras egen kundtjänst eller återförsäljarna informerats om felet.
Resultatet har blivit att kunder som köpt en brusig T65:a har fått byta ut den - och därmed riskerat att komma hem med en telefon med samma gamla brus i. Ett exempel är en läsare av Mobil som, trots att han bytt ut telefonen tre gånger, drabbats av samma fel.
Vore det inte smartare från SonyEricssons sida att informera om felet så att konsumenterna som drabbats, ibland trefalt, slipper bli besvikna.
- Absolut. Orsaken är att de som har ansvaret för att informera kundtjänst och återförsäljarna varit sjukskrivna så det har blivit en miss. Men jag ska personligen kolla upp det hela under dagen så att allt fungerat nu.
Hur många exemplar av T65 kan det röra sig om, som fortfarande har produktionsfelet?
- Det kan jag inte svara på.