Fiasko för ringuppsignalstjänsten

Publicerad Senast uppdaterad

Vi på Mobil gjorde flera försök att ladda hem ringuppsignaler under eftermiddagen och kvällen. Men vi fick ingen bekräftelse på vår beställning och vi fick heller inga signaler.

På Tele2comviq kunde man först inte svara alls på varför det inte funkade.

Senare fick vi besked om att det av någon anledningen inte gick att beställa ringsignaler via sms från Eurobate (en av de leverantörer Tele2comviq använder sig av) om man tidigare varit kund hos Vodafone och fått sittt nummer porterat till Tele2comviq.

-Det ska vara åtgärdat i morgon bitti, lovade Malin Rydberg, pressansvarig på Tele2comviq.

Varför man inte upptäckt och åtgärdat detta innan lanseringen kunde Rydberg inte svara på.

Sedan visade det sig dessutom att de nummer som vi gjort våra beställningar från ursprungligen kom från Telia, inte Vodafone. Vi gör sedan en ny beställning, denna gång från Cellus, den andra av de två leverantörerna av signaler. Då får direkt ett sms som utlovar att tjänsten ska börja fungera inom en timme och att vi då ska få ett nytt sms. En timme senare har vi varken fått något nytt sms eller någon ringuppsignal.

Tele2comviq har alltså inte riktigt kontroll på situationen ännu. Om felet är avhjälpt i morgon bitti återstår att se.