Svagt på mogna marknader

Fitbit säger upp och ser vikande marknad

Fitbit har fortfarande en stark ställning och en unik position på marknaden för wearables, men den är inte så god som de själva räknat med.

Publicerad Uppdaterad

Sex procent av hela arbetsstyrkan. Så många av Fitbits anställda, närmare bestämt 110 personer, får nu se sig om efter andra jobb. Bolagets kvartalsrapport som släpptes på måndagen visar att bolaget under det fjärde kvartalet förra året sålde 6,5 miljoner enheter och fick in cirka 580 miljoner dollar, motsvarande 5 miljarder svenska kronor. Bolagets egna förväntningar låg dock betydligt högre, närmare bestämt på 750 miljoner dollar och det här gör att man nu alltså bekräftar att ett sparprogram initieras. 

Självsäkra
“Vi är säkra på att den vikande efterfrågan inte är ett resultat av ett svagt varumärke eller någon tvekan på vår långsiktiga potential”, säger medgrundaren och vd James Park.

Han berättar även att de har sett en lägre efterfrågan än väntat under julhandeln, framförallt på mer mogna marknader, men att till exempel Europa, Mellanöstern och Afrika gick bättre och visade på en ökad försäljning.

Den senaste tiden har Fitbit köpt betaltjänsten Coin, resterna av smartklocketillverkaren Pebble och till och med varit med i ryktena om att köpa även Jawbone, även om den affären inte blev verklighet.