Trots att de hävdar motsatsen

Flera IOS-appar säljer användarnas platsdata utan att be om lov

Inte mindre än 24 mycket populära IOS-appar av olika slag har visat sig skicka användarnas platsdata till företag som använder informationen för att skapa riktad reklam. Detta i hemlighet och utan att be om lov.

Publicerad Uppdaterad

Den som startar en app för första gången möts inte sällan av ett gäng dialogrutor där appen i fråga begär tillgång till olika funktioner, något som kan behövas för att appen ska fungera som aviserat. Att ge apparna behörighet kan ske mer eller mindre slentrianmässigt, något som kan få tråkiga följder om man inte passar sig. Nu har det dessutom visat sig att en hel flora IOS-appar skickar platsdata till tredje part, trots att det uttryckligen står att så inte kommer att ske. Det har säkerhetsexperter nu slagit larm om. 

Används för riktad annonsering

Det är utvecklaren Sudo Security Group – som leds av jailbreak-specialisten Will Strafach – som upptäckt att 24 tämligen populära IOS-appar skickar mängder av information till företag som sedan spårar användarna och skickar riktad reklam till dem. Några av apparna som nämns är Coupon Sherpa, Photobucket och Ask FM. Den senare av dem skriver uttryckligen att informationen man begär tillgång till inte kommer att delas med någon, men det stämmer alltså inte. Företagen Areametrics och Huq har båda fått användarinformationen. Coupon Sherpa skickar sin platsdata till företagen Inmarket och Sense 360. 

Källa