Fokus på upplevelsen

Johan Lindfors, teknisk chef på Microsoft Sverige, tycker att företaget måste bli bättre på upplevelsen i mobilapplikationer.

Microsoft medger att man hamnat på efterkälken när det gäller utvecklingen av gränssnittet i mobilapplikationer. Nu är målet att bli bättre på den personliga upplevelsen och att göra snyggare och mer konsekventa applikationer.

Publicerad Senast uppdaterad

Med dagens smarta telefoner har mobilapplikationerna kommit att spela en allt större roll, inte bara som underhållning utan även som nyttofunktioner. Mobiltelefonen har blivit en komponent till datorn och det ses som naturligt att ha mobilstöd för sådant du kan göra på nätet. Men utvecklingen medför också nya utmaningar för utvecklarna av mobilapplikationer.

Johan Lindfors är utvecklare och teknisk chef på Microsoft i Sverige. Han förklarar att Microsoft med sin plattform Windows Mobile – som för övrigt byter namn till Windows Phone – nu försöker satsa mer på den personliga upplevelsen när man skapar applikationer.

– Vi har tidigare fokuserat mycket på business-segmentet. Det har handlat mycket om funktionalitet, som att man ska kunna fjärrstyra telefoner för att exempelvis kunna blåsa rent en tappad telefon med känslig affärsinformation. Vi har släpat efter med användarupplevelsen, men nu försöker vi satsa mer på den och utveckla gränssnittet så att telefonen kan bli mer personlig, säger han.

3D är inne nu

Johan Lindfors listar några av de hetaste trenderna när det gäller gränssnittets utseende och berättar att det just nu är inne med att använda bilder som bakgrund, att ha genomskinliga kontroller som ligger ovanpå bilderna, att knapparna är bulliga och tredimensionella samt att man ofta använder övertoningar, det vill säga att färgerna på lister eller knappar tonar från ljust till mörkt.

– Just nu är det inne med 3D, men det är inte länge sedan allt skulle vara tvådimensionellt. Utvecklarna kan använda sig av olika ramverk eller mallar för att skapa applikationer, men den stora utmaningen ligger i att skapa gränssnitt som är konsekventa. Vi kan göra applikationer som ser ut som Iphone eller Android, men blandar man för många olika stilar blir det ingen konsekvens och det blir svårt för användaren att känna igen sig, säger Lindfors.

Det finns naturligtvis massor av tekniska utmaningar att ta hänsyn till. Olika skärmstorlekar på olika enheter, pekskärm eller inte, krav på att kunna zooma, använda Flash eller Java är bara några av de krav som utvecklarna måste ta i beaktande när de ska skapa en applikation. Sedan ska applikationen förstås också vara snabb att ladda, den får inte dra för mycket batteri eller kräva för mycket minne, så att telefonen blir långsam. Oftast börjar man med att utveckla en applikation för en webbplats, som sedan även ska kunna utnyttjas i mobilen.

Konsekvens saknas

– Hur applikationerna agerar är viktigt, som användare vill man veta hur de funkar och hur man ska använda dem. Jag tror att vi måste bli bättre på igenkänningsfaktorn och följa vissa mönster för att vi ska kunna göra applikationer och gränssnitt som är konsekventa. Där tror jag att Microsoft borde ha agerat annorlunda för att hjälpa sina utvecklare. Vi borde ha kvalitetssäkrat vissa ramverk och mallar, sett till att de inte haft några buggar och talat om att de här ramverken är bra att använda. Då hade vi hängt med bättre, säger Johan Lindfors.

Helt klart är att Microsoft insett att det inte räcker med att skapa god funktionalitet i sina applikationer. Utseendet är minst lika viktigt för att en applikation ska gå hem hos användarna.

– Det som är viktigt för oss är att hitta en egen profil för våra applikationer så att användarna känner igen sig i navigeringen. Men det finns ingen anledning till att vi ska göra fula applikationer, vi måste tänka på utseendet också, säger Johan Lindfors.