Fokusering framgångsrecept för mobilfoto-företag
Att säga nej till allt som inte får plats inom den egna, smala nischen har varit nyckeln till framgång för Scalado, som fick ta emot pris som årets företag på Mobilgalan.
Utmärkelsen i Guldmobils-kategorin Årets företag gick till Scalado, som jobbar med teknik för mobilkameror. För några veckor sedan visade man upp en ny lösning som gör att mobilanvändarna slipper fördröjningen från det att avtryckaren trycks ned tills bilden tas. Kameran ska också klara att ta upp till 20 bilder per sekund. Tekniken ska börja användas i telefoner som har nästa generation av operativsystemet Symbian.
- Jag skulle tro att det är under andra halvan av nästa år som det kommer ut mobiler med den lösningen, säger marknadschefen Magnus Ingelsten till Mobil.
Förklaringen till Scalados framgångar är enligt Ingelsten att man fokuserat på ett begränsat område.
- Jag tror att det har gått så bra för att det finns många företag som håller på med multimedia inom mobilvärlden men vi har fokuserat oerhört på en smal nisch, stillbildsdhantering.
- Vår strategi handlar om att säga nej, vi har medvetet sagt nej till sådant vi kunnat göra med video och audio. Om man håller på med en sak är det lättare att bli bra på den.
Man är dock inte främmande för att jobba med hantering av stillbilder i andra typer av enheter än mobiltelefoner. Även vanliga kameror kan bli aktuella på sikt.
- Vi vill göra det men har inte kapacitet eller resurser att göra det nu. Men vi ha varit i kontakt med kameratillverkare.
Priset för årets bästa smartphone gick till Nokia för tangentbordsmobilen E71.
- Vi ser det som en fjäder i hatten att vinna, speciellt ett pris som "Årets smartphone" eftersom konkurrensen är stenhård. Sverige är en är en av de mest utvecklade marknaderna med konsumenter som vet vad de vill ha och med hård lokal konkurrens, säger Erich Hugo på Nokia
När det gäller E71 tror han att det är dess mångsidighet som gått hem hos konsumenterna.
- Den har en bra inputmekanism, bra byggstruktur, bra operativyssystem och kan klara de flesta stora mejlsystemen och har riktigt bra multimedia-egenskaper. Dessutom är det en snygg produkt.
Erich Hugo fick även kliva upp på scenen för att ta emot en Guldmobil i kategorin Årets mobila initiativ, då som representant för Symbian Foundation. Enligt Mobilgalans jury kommer Symbian Foundations öppna, licensfria plattform att "ge kraft åt en sund utveckling för smarta mobiler".
Att inte försöka styra användandet är något man lärde sig av utvecklingen under 90-talet.
- Ägaren av ett operativsystem måste vara konsumenten. Det får inte vara vi som levererar operativsystem, säger Erich Hugo.
Han menar att Nokia i kraft av sin storlek också har ett ansvar när det gäller att göra internet tillgängligt för nya användare.
- Vi ska leverera den första kontakten med internet till de flesta av de människor som aldrig kommer att ha en laptop. Det får inte vara pengar som hindrar människor från att uppleva internet.
Sony Ericsson tilldelades två Guldmobiler, en för bästa musikmobil och en för bästa kameramobil. Kameramobilen C905 röstades fram trots att den bara funnits ute på marknaden en kort tid.
- Jag tror att vi har vunnit inte bara på grund av den här produkten. Alla som har röstat har absolut inte testat den här men däremot tror jag att många har testat våra tidigare kameramobiler, säger Martina Johansson på Sony Ericsson.
W902 ansågs av Mobils läsare vara den bästa musikmobilen. Martina Johansson tror att kameran spelat in även det, eftersom W902 också har en bra kamera.
- Jag tror at den är bidragande och sen har W902 också ett formspråk som är väldigt uppskattat på den nordiska marknaden.