Fortsatt mobilsuccé i Europa

Mobilförsäljningen i Västeuropa fortsätter att öka. Nu finns det mer än en aktiv mobil per invånare i Västeuropa. Nokia är fortfarande överlägset störst mobilmärke i Europa, men om de efterföljande placeringarna tätnar striden.

Publicerad Senast uppdaterad

Under andra kvartalet i år steg mobilförsäljningen i Västeuropa med sju procent, jämfört med samma kvartal förra året. Antalet mobiler som såldes var 41,4 miljoner (mot 38,5 miljoner året innan). Siffrorna kommer från analysföretaget IDC.

Många analytiker har betraktat den europeiska marknaden som mättad, och därför har de nya siffrorna kommit lite som en överraskning.

Det som driver mobilförsäljningen i Västeuropa är enligt IDC att det kommer allt fler telefoner utrustade med tekniska innovationer, kameror och musikspelare. Övergången till 3G i Västeuropa har också kraftigt drivit på mobilförsäljningen, enligt analytikerna.

Nokia var under andra kvartalet fortfarande den tillvberkare som sålde överlägset mest mobiltelefoner i Europa - hela 14,5 miljoner, enligt IDC. Motorola var tvåa med 7,1 miljoner, Samsung trea med 5,1 miljoner och Sony Ericsson fyra med 4,5 miljoner sålda mobiltelefoner.

Smarta mobiltelefoner fortsätter att vara det starkast växande segmentet. Symbian, som utvecklar systemet o Nokias och Sony Ericssons smarta mobiler, redovisade nyligen att försäljningen av Symbian-telefoner ökade med 58 procent under andra kvartalet i år.