Framtiden är online

Publicerad Senast uppdaterad

3GSM World-mässan har passerat och vi har sköljts över av en flod med nyheter. Man skulle peka ut många trender, men jag nöjer mig med två:

1. Upplevelser blir viktigare. Mobilen är inte längre bara en funktionell plastklump för samtal.

Några exempel: Sony Ericsson släpper en tunn mobil i borstat stål där känsla och stil är det viktigaste. Tre släpper en ny tv-tjänst. Internetdrakarna Google och Yahoo tävlar med varandra om mobila tjänster för bildbloggning, mobil videobloggning och andra mediatjänster.

2. Framtiden är online. Turbo-3g har etablerat sig som den mobilstandard som bra mobiltelefoner bjuder sina användare på. Men det är ju bara tekniken. Det intressanta är vad det innebär i sin förlängning: Med bredbandsinternet gör vi som med internet hemma och på jobbet - mailar, chattar, skickar bilder kollar webb-tv...

Som ni ser går de här två trenderna (upplevelse-mobiler och online-mobiler) ofta ihop. Räkna med att vi kommer få se mycket på det här området komma i år.

Den del av mobilbranschen som ofta lyser med sin frånvaro när det gäller nya kreativa mobila tjänster är tyvärr operatörerna. När jag träffade representanter för av de stora mobiltillverkarna nyligen talade de till och med i termer av att de största operatörerna i Sverige vill döda 3G här - allt för att inte släppa in nykomlingen Tre på en marknad där de stora pengarna fortfarande görs på gammal gsm-telefoni.

Nu tror jag inte att den där konspirationsteorin är sann, men jag kan ändå förstå att en sådan teori uppstår. De stora operatörerna har länge varit en bromskloss mot nya tjänster, med galet höga avgifter på mobilt internet. Nu gäller det att operatörerna också förstår potentialen i 3G och släpper fram tjänsterna.

Upplevelser och online-mobiler är alltså två trender. Väldigt roliga trender dessutom. Vi försöker nu anpassa också tidningen Mobil efter den utvecklingen. I det här numret ändrar vi form och ger mobila tjänster ännu mer utrymme. Dessutom modifierar vi vårt betygssystem en smula så att produkternas material och kvalitet, och själva användarupplevelsen, får egna betygskategorier.

Varje nummer kommer vi också att ha minst två mobilskolor som gör dig till en kung på att hantera den mobila tekniken. Det kan gälla enklare saker som att ta bilder med mobilen, eller avancerad programmering för smartphones. Vi kommer också att utöka bevakningen av framtidens mobila teknik.

Det här är bara en del av förändringen av tidningen. Till nästa nummer kommer vi också att göra om hela vår produktguide. Vad vill du läsa mer om i Mobil? Maila gärna mig på linus@mobil.se med synpunkter och förslag.

Linus Brohult

chefredaktör