Reportage: Framtiden enligt HTC

Framtiden är plast enligt HTC

HTC har på några år tagit sig från att bygga telefoner åt andra till att bli ett av branschens mest åtråvärda varumärken. Allt om Android har träffat männen bakom gränssnittet HTC Sense och företagets design för en exklusiv intervju. De förutser att vi kommer att få se plastigare mobiler och mindre lyxig metall de kommande åren.

Publicerad Senast uppdaterad

2010 sålde HTC 25 miljoner smarta mobiler över hela världen. Den siffran behövde de bara lite drygt ett halvt år att nå upp till i år. Företaget upplever en explosiv tillväxt och de taiwanesiska mobilerna har fått fäste i de breda konsumentlagren, mycket tack vara framgångarna med Googles system Android. Så har det inte alltid varit. Innan HTC beslutade sig på att satsa eget gjorde de mobiltelefoner under det nu nerlagda märket Qtek som var populärt bland affärsfolk. Men för att locka till sig ”vanliga” konsumenter var företaget tvunget att tänka på ett nytt sätt.

En milstolpe sattes 2007 med gränssnittet Touch Flo. Där man tidigare navigerat främst med knappar var det dags att navigera direkt genom att peka på menyer direkt på telefonens skärm. Touch Flo blev sedan Touch Flo 3D och det som idag kallas HTC Sense. Det har varit en lång resa för HTC att komma dit där företaget är idag men ansträngningarna har betalat sig. Sedan förra året är företaget en av de populäraste producenterna av Androidtelefoner och på den viktiga USA-marknaden är företaget nummer två och populärare än inhemska Motorola.

Drew Bamford.

Men vad innebär bra design och en bra användarupplevelse på en smart mobil? Det är självklart inte något man bara snyter ur näsan. Det tar år att få fram och är något som ändras hela tiden. Enligt Claude Zellwegger och Drew Bamford handlar det om att ta utgångspunkt i användarens behov. Claude Zellwegger är chefsdesigner hos One & Co, designfirman som HTC köpte härom året och som ansvarar för telefonernas utseende. Drew Bamford är ansvarig för användarupplevelsen i företagets telefoner. Allt om Android träffar dessa båda kärn­personer för HTC:s framgång i Köpenhamn för att prata om deras syn på design och användarupplevelse.

Zellwegger menar att telefonen ska vara en förlängning av »mig«, det vill säga av den vanlige användaren. Att få till det är inte så enkelt som det kan låta.

– Det handlar om att hitta de stora idéerna och sortera bland dem för att hitta det som har potential. Och idéerna som har potential som omfamnar det mänskliga, säger Zellwegger.

Claude Zellwegger.

Design är många saker och handlar mycket om tycke och smak. Men Zellwegger tycker att det går att definiera vad bra design är för något.

– Ett märke ska inte följa designtrender, utan följa sina egna grundvärderingar. Det är viktigt att designen är tilltalande såväl första gången man håller produkten i handen som efter ett till två år. Människor ska vara stolta över sin mobil.

Det går att göra ändringar mellan olika produkter men det får inte vara fundamentala förändringar. Enligt Zellwegger måste kunden kunna känna igen sig.

– Design ska väcka känslor, det är därför vi bara hyr in designar med passion för våra produkter.

Det senaste halvåret har de stora konkurrenterna i smartphonevärlden turats om med att stämma varandra för olika typer av patentintrång. Mest uppmärksamhet har turerna mellan Apple och Samsung fått, där Apple anklagat konkurrenten för att ha plagierat designen från Iphone och Ipad till sina telefoner och surfplattor. Zellwegger påstår dock att den sortens problem inte bekymrar honom.

– Vi designar inte utifrån vad konkurrenten gör. Vi försöker inte kopiera som andra företag. Vi låter oss i stället inspireras av andra typer av produkter och ser det som en stor fördel att vi också designar annat, till exempel möbler och sportutrustning.

Han förklarar att han och kollegorna lägger mycket tid på att observera hur folk uppför sig och lever sina liv i världen. Att fråga folk vad de vill ha fungerar inte. Här får han medhåll av Drew Bamford som hämtades till HTC 2006 med uppgiften att omvandla företaget från att göra produkter för affärsanvändare till att vända sig till den vanliga konsumenten.

– Frågar vi vad folk vill ha så säger de fler megapixlar, större skärm och kraftigare processor. Så vi kollar i stället hur de verkligen använder telefonen och utvecklar nya funktioner utifrån det till Sense. Nya funktioner är något som vi, och inte användarna ska komma på, säger Bamford.

– Folk vill inte förstå tekniken, de vill bara att det ska fungera, understryker Zellwegger.

Företagets telefoner har aldrig hört till marknadens billigare. Och enligt de två herrarna ska vi heller inte vänta oss att Sense kommer att dyka upp i billigare telefoner.

– Det finns helt enkelt ingen mening med att skapa en enkel utgåva av Sense då vi strävar efter att alla telefoner med Sense ska vara så enkla som möjligt att använda.

Touchflo.

Bamfords egen favoritfunktion är den nya låsskärmen som gör det möjligt att hoppa direkt in till telefonens olika funktioner.

Bland trenderna för framtidens telefoner ser Zellwegger och Bamford framför sig en fortsättning där fler och fler av telefonens fysiska knappar försvinner.

– Fysiska knappar är fortfarande överlägsna, men 95 procent av användarna föredrar en stor skärm framför knappar. Därför har knappar blivit marginaliserade. Men pekskärmarna blir också hela tiden bättre, så det blir ju även de virtuella knapparna, säger Zellwegger.

När det gäller materialval på tele­fonerna har metall hittills varit mest populärt i lite lyxiga lurar. Men HTC planerar att gå samma väg som Nokia i sin n9 och satsa mer på plast.

– Metall är ett problem för antennen och uppkoppling, det slipper vi med plast. Och det går att använda plast på ett bra sätt. Vi kommer att se mindre metall rent generellt när det gäller smarta mobiler.