Säkerhet med logotyper

Google arbetar på ny säkerhetslösning i Gmail

Verifierade användare ska minska risken för bedrägerier.

Publicerad Uppdaterad

Google arbetar med en ny säkerhetsfunktion som handlar om att göra användare medvetna om vilken som är den egentliga avsändaren. Detta för att minska risken att bedragare som felaktigt utger sig för att vara riktiga företag ska kunna lura mottagare. Funktionen handlar om att avsändare som är verifierade i Googles epost-tjänst markeras i anslutning till meddelandet, exempel med företagets logotyp eller annat kännetecken där det nu bara visas en tom cirkel eller en bild på avsändaren.

Google kallar funktionen för BIMI (Brand Indicators for Message Identification) och den ska göra det möjligt för organisationer som använder DMARC att validera en företagslogotyp som skickas till Google, och den kommer sedan att visas för mottagare när organisationen skickar e-post för att verifiera avsändaren.

Pilottester ska inledas under de kommande veckorna med ett begränsat antal avsändare.