Inför Mobile Future 2010

Googles mobilguru om de hetaste trenderna

Han är en av världens främsta auktoriteter på mobil marknadsföring. Googles Russell Buckley har varit med och dragit igång världens hetaste mobila annonsnätverk - Admob. Han driver inflytelserika bloggen Mobhappy och har suttit i styrelsen för den världsomspänannde Mobile Marketing Association. På torsdag den 11:e november kommer han till Stockholm och Mobile Future 2010 för att berätta om hur man tjänar pengar på mobilappar.

Publicerad Senast uppdaterad

p { margin-bottom: 0.21cm; }

Russell Buckley var Admob-grundaren Omar Hamouis allra första rekrytering och tillsammans byggde de upp företagets mobila annonslösningar. I våras höjde Google temperaturen rejält i den mobila marknadsföringsvärlden när de köpte Admob för 750 miljoner dollar.

Köpet av Admob visar vilken tyngd sökjätten lägger på mobilt innehåll och det är nu upplagt för ett riktigt reklamkrig mellan Google och Apples konkurrerande annonsnätverk IAD.

Innan Admob har Russell Buckley jobbat med marknadsföring i femton år med klienter som Coca-cola, Texaco och Mars. Redan kring millenieskiftet var han med och startade företaget Zagme som utvecklade framgångsrika positionsbaserade mobila annonser.

Idag står det “Admob Evangelist at Google” på visitkortet och Russell Buckley är en av världens mest kunniga personer om hur man tjänar pengar på mobila tjänster. På torsdag den 11:e kommer han till Stockholm för att dela med sig av sina erferenheter på Mobile Future 2010 under rubriken “Monetizeing mobile apps ”

Vi ställde några snabba frågor till Russell Buckley inför Sverigebesöket.

Vilka är din huvudsakliga uppgifter som Admob Evangelist?

- Jag kommunicerar med flera olika aktörer och fokuserar på att övertyga dem att testa mobilen som en marknadsföringskanal eller försöker få dem att spendera mer pengar på mobilt än de gör för tillfället. Dessa aktörer är dels annonsörer och reklambyråer, men också publicister och app-utvecklare. I de senares fall försöker jag visa dem hur de kan maximera vinsterna från deras produkter.  

VIlka appar eller tjänster tycker du personligen känns mest intressanta just nu?

- Jag är alltid intresserad av nya områden samt vad som drar in pengar idag. Men det händer särskilt intressanta saker inom Augmented Reality, positionsbaserade annonser och multimedia. Lite längre bort hittar vi mobila rabattkuponger som kommer att bli stort inom dagligvaruhandeln speciellt.

Vilka mobiltrender tycker du är mest spännande för tillfället?

- Självklart de ovanstående. Men jag skulle lägga till idéerna om att använda mobilen som en brygga mellan den digitala världen och den analoga, alltså att interagera med den verkliga världen med hjälp av mobilen. Andra intresanta fält är mobila betalningar, innovationer som kommer från utvecklingsländer och exporteras till mer utvecklade marknader och hälsoövervakning med mobilen. Jag är också djupt fascinerad av Singulariteten (The Singularity) och dess politiska och sociala konsekvenser. Men det handlar förstås inte bara om mobilen.

Vilka personer lyssnar du själv på för att få råd och analys om mobilbranschen?

- Jag lyssnar på många människor, och ofta påverkas mitt eget tänkande mest av dem jag själv inte håller med! Men några personer jag kommer att tänka på är Admobs grundare Omar Hamoui, bloggaren, talaren och konsulten Tomi Ahonen och Mark Curtis från Flirtomatic som är ständigt innovativ och driver på utvecklingen av mobila tjänster. Många bra diskussioner som brukar stimulera mitt eget tänkade pågår också på  Forum Oxford som är gratis.

Vill du höra Russell Buckleys presentation "Monetizing Mobile Apps"? Köp biljettter till Mobile Future 2010 här.