SIME 10

Gowalla-grundaren: Positionering är tråkigt

Positionstjänster är tokhett i mobilvärlden. Men Josh Williams, grundare av positioneringstjänsten Gowalla, tycker att hypen gör det lätt att missa vad som egentligen är viktigt för användarna.

Publicerad Senast uppdaterad

- Det är för mycket hype kring positionstjänster så det är lätt att bli förvirrad av vad media och bloggar säger att du ska göra, sa Josh Williams under sin presentation på konferensen SIME 10 idag.

Gowalla grundaren menade att mycket av det som vi nu förknippar med positionstjänster egentligen inte är särskillt viktigt. Sådant som “check ins”, spel-element och att samla på badges eller märken är roligt men är i sig inget som ger det verkliga värdet av en tjänst. Det viktiga handlar om att få bekräftelse från omvärlden på det vi delar med oss av. Om inte det värdet finns så tröttnar människor på att samla märken på Gowalla eller försöka checka in flest gånger på ett ställe.

- Position i sig självt är tråkigt. Och folk bryr sig inte hur det funkar teknisk, om det är gps eller

mobilnätet eller något annat sätt. Kontext och värde är det viktiga. Det centrala är användarnas historier från olika platser, sa Josh Williams.

Josh WIlliams avslutade sin presentation med att slå fast att det riktigt stora just nu händer i mobilvärlden, och att position kommer att vara en viktig del av denna utveckling. 

- Idag ses positionering som en tillägstjänst men position kommer snart att bli centralt för alla mobila upplevelser. Men för att mobiltjänsterna ska funka riktigt bra så måste de bli mindre störande för användaren. Det är ganska krävande att behöva manuellt checka in på en plats till exempel, sa Josh Williams.

Foto: Kristoffer Björkman/Flickr