Gps-marknaden fördubblad på ett år

Det senaste året har det sålts mer än dubbelt så många gps-mottagare på världsmarknaden som året innan, enligt en analysfirma. Inom kort kommer mobiltillverkarna också att kunna utmana de stora tillverkarna.

Publicerad Senast uppdaterad

Totalt såldes det 7,4 miljoner mobila gps-enheter under förra året runt om i världen, uppger analysföretaget Canalys. Det motsvarar en ökning med 116 procent.

Mer än 90 procent av dessa utgjordes av vanliga gps:er, det vill säga enheter som i första hand är avsedda för navigering. Mobiltelefoner stod bara för 6 procent av de sålda enheterna, men Canalys förutspår att mobiltillverkarna har stora möjligheter att ta en avsevärd del av marknaden inom kort.

Under andra kvartalet i år var Garmin störst på gps-marknaden med en andel på 24,9 procent, efter att man passerat Tomtom som varit marknadsledande de senaste två åren. Nu ligger Tomtom något efter Garmin med en marknadsandel på 24,3 procent. Därefter är avståndet stort ner till Mio, som ligger på tredje plats med 9,0 procent av marknaden. Magellan ligger på fjärde plats med 5,7 procent och Navman på femte plats med 3,1 procent.

Magellan är den tillverkare som växt mest, man uppvisar en försäljning som ökat med 548,3 procent under det senaste året. Framgången beror till största delen på att man lyckats bra på USA-marknaden, där Magellan är näst störst, bara överträffad av Garmin.

- Nokia har redan börjat göra sin närvaro märkbar med sina gps-utrustade telefoner, som Nokia N95, och sina navigeringslösningar. Nokia ligger precis utanför topp-fem efter relativt kort tid på marknaden. Men framtida framgångar beror mycket på att man lyckas på USA-marknaden i större utsträckning än man gjort tidigare och på att man levererar lösningar som går hem hos både fotgängare och bilförare, säger Chris Jones, analytiker på Canalys, i ett pressmeddelande.