Gps mer intressant än mobil-tv

Enligt en undersökning bland europeiska mobilanvändare är intresset för gps och navigeringstjänster större än för mobil-tv.

Publicerad Senast uppdaterad

Undersökningsföretaget Canalys har frågat 2000 mobilanvändare i Tyskland, Storbrittanien, Spanien, Frankrike och Italien om deras nästa mobiltelefon-inköp.

62 procent av de tillfrågade sa att de skulle ha nytta av en inbyggd gps-mottagare i sin mobiltelefon. Det kan jämföras med de 51 procent som uppgav att de var intresserade av att kunna titta på tv i mobilen. När det gällde de som redan använde gps i dag var andelen som föredrog gps ännu större.

Deltagarna tillfrågades också i hur stor utsträckning man kunde tänka sig att använda tjänster som finansierades med reklam. Även här kunde fler tänka sig att använda en sådan gps-tjänst, men intresset för att titta på mobil-tv med reklaminslag var lägre.

I sin slutsats uppmanar Canalys operatörerna att noga överväga om man ska satsa på "oprövade innehålltjänster" framför applikationer som konsumenter redan har accepterat och ser som användabara och värdefulla.

Av undersökningen framgick också att de flesta trodde att deras nästa mobil skulle bli en Nokia. Sony Ericsson kom på andra plats före Samsung och Motorola.