En ny studie utförd av CTAM och Nielsen avslöjar att konsumenter värderar lågt pris högst när det kommer till mobil video. Upp emot två tredjedelar av konsumenterna sätter priset som främsta attribut när det gäller val av mobila video-appar.
Erfarenheterna från studier av YouTube, Hulu och Netflix, visar att över hälften av konsumenterna står ut med att få se annonser i appen om den är gratis – i synnerhet om de också kan botanisera bland själva innehållet gratis. Intressant nog, verkar mobilt video-användande inte minska traditionellt TV-tittande i nämnvärd omfattning, vilket gör mobil video till en mer eller mindre separat mediekanal.
Närmare hälften av respondenterna i studien angav också att de blev mer engagerade av program om de hade en koppling till video-appen och att word-of-mouth hade en stor betydelse i val av video-app. Över en tredjedel av de undersökte besökte också programmets hemsida mer än tidigare efter att ha tittat på innehållet i en video-app.
Studien innehöll också en kvalitativ del som fokuserade på så kallade “sync-to-TV”-tjänster, det vill säga när ljudkoder som finns inbäddade i program som sänds i TV:n känns igen av en applikation på en andra skärm som exempelvis en surfplatta. Ljudkoderna triggarolika sociala funktioner vid exempelvis tävlingar och omrstningar. Enligt Nielsen och CTAM ökade dessa applikationer både engagemanget och face-time.