Gratis tuggummi till den som har Iphone
Programmet som 7 Eleven lanserar för Iphone ska ge leverantörerna en ny kanal att lansera produkter igenom och bjuder Iphoneanvändaren på gratis testprodukter.
Redan i april i år kom den första versionen av 7 Elevens Iphoneapplikation, ett program som kan visa var de närmsta butikerna finns och dessutom ger ett erbjudande. Nu har man utvecklat den idén och lägger även med en undersökning om den produkt man fått. Idag är det ett nytt tuggummi från Juicy Fruit som man kan hämta ut gratis på närmsta 7 Eleven.
Är det här främst en möjlighet för era leverantörer eller mest en service till kunderna?
- Egentligen är det ju en win-win-situation. Våra leverantörer får en unik möjlighet att lansera nya produkter, Iphoneanvändarna är en attraktiv målgrupp för produktlanseringar och de får prova nya produkter gratis, berättar Johan Rosenholm som är marknadschef på 7 Eleven.
Vad har ni lärt er av den applikation ni haft ute sedan april?
- Det handlar egentligen om att kombinera styrkorna med Iphoneapplikationen och de mobila kuponger som vi använt oss av en längre tid. Hittills har vi haft en inlösenfrekvens på kupongerna på 50 procent och det är mycket bra. Nu vidareutvecklar vi konceptet med kundundersökningarna som kommer till telefonen när du hämtat ut och provat produkten.
Det har varit samma erbjudande i applikationen sedan i april, kan vi vänta oss ett högre tempo nu?
- Ja, definitivt. Vi har 4700 användare idag och de kan vänta sig flera bra erbjudanden framöver.
Finns det inte en risk att man bara hämtar ut sina gratisprodukter, eller räknar ni även med en merförsäljning?
- Den risken finns nog alltid, även när man delar ut provprodukter på gatan. Iphoneanvändarna är som sagt en attraktiv målgrupp och givetvis så hoppas vi på merförsäljning.
I den nya versionen av 7 Elevens applikation, får man utöver gratisprodukten och vägledning till närmsta butik även en undersökning om produkten. Det aktuella erbjudandet undersöker till exempel vilken smak man valt, vad man tycker om formatet på tuggummit och vilka smaker som borde lanseras framöver.
Källa