Gratisoperatören byter idé

Gratis samtal och sms i utbyte mot att du får ta emot riktade erbjudande och reklam i telefonen var operatören Blyks idé. Nu lierar de istället sig med de mer traditionella mobiloperatörerna.

Publicerad Senast uppdaterad

Blyk startade i Storbritannien genom att erbjuda unga ett gratis mobilabonnemang i utbyte mot att de som användare tog emot reklam via sms och mms. Vill man ringa och skicka meddelanden utöver de inkluderade gratisminuterna och-meddelandena så får man betala för det.

Andra landet ut efter Storbritannien var Nederländerna, men nu har Blyk bytt strategi efter att starten i Storbritannien gått långsammare än man räknat med. Ett avtal har tecknats med Vodafone i Nederländerna och planerna på att själva starta som virtuell operatör har skrinlagts. Enligt uppgifter till New Media Age ska även de befintliga brittiska kunderna flyttas över till operatören Orange vilket gör att Blyk agerar i en ny roll.

För Moconews berättar en talesperson för Blyk att man ändrade affärsmodellen i november förra året.

- Från att vara virtuell operatör, till Blyk Media där vi ingår partnerksap med operatörer och erbjuder olika tjänster beroende på operatörernas behov.

Det ser ut som Blyk istället för att erbjuda gratis abonnemang går in i en roll som annonsansvariga hos de operatörer de ingår partnerskap med.

Källa