Gratistelefoni poppis i Danmark
50 000 danskar ringer nu gratis på sina mobiltelefoner. Redan tre månader efter introduktionen har Sonofons reklamfinansierade abonnemang SponsorFonen fått 50 000 abonnenter.Sonofon är den första mobilteleoperatör som satsat på GratisTels system för reklamtelefoni. Och konceptet tycks gå hem hos kunderna. Mot att kunderna lyssnar på korta reklamsnuttar varannan minut, får de tala gratis i sina mobiltelefoner under 15 minuter varje dag.- Med den här tendensen i tillgång på nya kunder, som vi upplever nu, kommer vi redan i slutet av sommaren nå våran målsättning på 100 000 abonnenter, säger Henrik Friis.De flesta som ringer med Sponsorfonen är mellan 16 och 31 år. För att förhindra att minderåriga påverkas av reklamen, har Sonofin infört en åldergräns på 13 år för att få teckna abonnemang. De danskar som blir uppringda av en vän med SponsorFonen kan välja om de vill höra reklamen eller inte.