Halebops kunder kan säga upp avtal vid stora prishöjningar
Post- och Telestyrelsen, PTS fortsätter att läxa upp Telia och dess sätt att hantera telefoni. I ett föreläggande från PTS sägs nu att kontantkortskunder hos Telia Sonera som säger upp avtalet efter att villkoren förändrats ska inte drabbas av kostnader då avtalet upphör, till exempel att innestående pengar på kontantkortet tillfaller operatören, skriver PTS.
I mars månad ändrade Halebop sin prislista och dessutom villkoren för sitt kontantkort.
- Halebop höjde minutpriset till andra mobilnät och dessutom höjde man öppningsavgiften, berättar Mattias Grafström, enhetschef på konsumenttillsyn på PTS.
Dessutom införde Halebop ett nytt villkor där kunder som inte ringde för 49 kronor per månad, skulle få summan dragen från sitt kontantkort i alla fall. Denna förändring började gälla så gott som omgående, inte som brukligt är med mer än en månads varsel.
Telia har uppgett för sina Halebopkunder att de kan säga upp avtalet, däremot anser inte Telia att de ska betala tillbaka eventuella pengar som inte är utnyttjade på kortet. Det anser dock PTS.
PTS skriver i sitt föreläggande:
"PTS anser att konsumenterna ska ha rätt att säga upp ett avtal efter en avtalsförändring utan att drabbas ekonomiskt. Därför förelägger nu PTS Telia Sonera att säkerställa att detta inte sker i framtiden. Föreläggandet är förenat med ett vite på 10 miljoner kronor".