Halverad helårsvinst för Nokia

Trots skapliga helårssiffror från mobiltelefonernas världsetta Nokia är siffrorna för 2008 års avslutande kvartal dystra.

Publicerad Senast uppdaterad

Nokias kvartalsvinst är nämligen den näst sämsta för den senaste tioårsperioden. För både sista kvartalet och helåret 2008 är Nokia som vanligt - och som förväntat - den överlägset största mobiltillverkaren.

Vid lunchtid i dag presenterades den kvartalsrapport som många väntat på ett bra tag. Efter två vinstvarningar i slutet av förra året från bolaget har förväntningarna justerats ned en hel del. Men rapporten visar - trots de lägre ställda förväntningarna - tråkiga siffror.

I stort sett alla siffror för det fjärde kvartalet (jämfört med samma period 2007) är deppig läsning. Värdet av mobiltelefonernas försäljning rasade nämligen med hela 27 procent vilket bidrog starkt till bolagets nästan 20-procentiga försäljningsminskning. Nokia Siemens Networks tappade knappt 6 procent av sin försäljning vilket kanske får anses vara den minst deppiga siffran.

Den kraftiga försäljningsminskningen för mobiltelefonerna beror på det 15-procentiga volymtappet kombinerat med en 15-procentig nedgång för snittpriset till nya bottenrekordet 71 euro, allt jämfört med julkvartalet 2007. Denna händelse är huvudorsaken till Nokias kraftiga vinstras för det fjärde kvartalet.

Totalt levererade Nokia drygt 113 miljoner mobiltelefoner under år sista kvartalet 2008 vilket summerar helårsvolymen till drygt 468 miljoner enheter vilket kan jämföras med 2007 års 437 miljoner enheter. Marknadsandelen för helåret 2008 blev strax under 39 procent (av 1210 miljoner enheter) och drygt 37 procent (av 305 miljoner enheter) för sista kvartalet.

Enskilda modellers försäljning nämns tyvärr inte i rapporten. Däremot avslöjas att 36 miljoner enheter ur N-serien och 10 miljoner enheter ur E-serien såldes under år 2008. Dessa siffror kan jämföras med Apples Iphone-modeller som totalt såldes i nära 13,7 miljoner enheter under 2008.

För Nokias helår 2008 och för hela bolaget minskade försäljningen med knappt en procent till 50,7 miljarder euro, motsvarande 538 miljarder kronor. Vinsten efter skatt närpå halverades till 4,0 miljarder euro, motsvarande 42 miljarder kronor. Knappt hälften av vinsten (1,5 miljarder euro eller 16 miljarder kronor) föreslås från styrelsen att aktieägarna ska få dela på.

I likhet med konkurrenterna spår Nokia att 2009 blir ett kärvt år. Nokia ser nu dystrare på 2009 än tidigare då prognosen för branschens volymer kommer att minska med 10 procent, jämfört med 5% som tidigare trott. En liten ljusglimt ur vitblå synvinkel är att Nokia spår en ökad marknadsandel under 2009, men frågan är om det räcker för att parera en eventuellt fortsatt nedgång för genomsnittspriserna.

Försäljning: 50,7 miljarder euro (-1%)

Nettovinst: 4,0 miljarder euro (-45%)

Sålda mobiler: 468,4 miljoner (+7%)

år>

Försäljning: 12,7 miljarder euro (-20%)

Nettovinst: 0,57 miljarder euro (-69%)

Sålda mobiler: 113,1 miljoner (-15%)