Handdatorförsäljningen ned 42 %
Handdatorer och mobila lösningar har blivit populära i Sverige. Under helåret 1998 såldes totalt 69 100 enheter i Sverige. Denna siffra ökade till 155 170 under helåret 1999 (+125 %). Helåret 2000 såldes totalt 222 650 (+44 %) enheter i Sverige. Under helåret 2001 såldes totalt 166 770 Handdatorer, vilket innebar en volymminskning på 25 % jämfört helåret 2000, skriver IT Research i sin pressrelease.
Totala värdet i leverantörsled uppgick till 88 Msek, vilket innebär en minskning på 13 %. Medelpriset har alltså ökat under perioden. Handdatorer har alltmer blivit en integrerad data- och telekomprodukt vars medelpris nu ligger i nivå med en stationär dator. Denna trend förstärks med de nya integrerade GPRS-moduler som nu lanseras, fortsätter IT Research.
Detta års första kvartal visar att handdatormarknaden verkligen mattats. Första kvartalet i fjol såldes 50 480 enheter i Sverige. Motsvarande siffra för januari-mars i år är 29 375 - en försäljningsminskning på 42 %.
Anmärkningsvärt är också att Pocket PC för första gången nu passerat Palm OS och svarar för 34 % av totala handdatormarknaden. Epoc-baserade handdatorer (exkl. smartphones) och proprietära system minskade sina andelar rejält.
Palm är dock totalt sett fortfarande största produktleverantör före Compaq.
Nokia ökade mest i procent räknat även om försäljningen var betydligt lägre denna period än den senaste (Q4-01).
Under årets andra kvartal beräknar IT Research att totalt 35 000 handdatorer kommer att säljas, vilket är 20 % lägre än motsvarande period föregående år. Marknaden hämmas fortfarande av en svag företagsmarknad. Till detta kommer nu Ericssons nya sparpaket. Under perioden lanseras flera nya produkter, bl.a. baserade på Intels nya Xscale processor.
David Larsson på IT Research tror att samarbete är ett måste om försäljningen ska öka:
- För att marknaden nu ska ta fart krävs att aktörer inom Tele- och Data-världen utökar sitt samarbete, eftersom Handdatorer numera består av både data och telefoni, säger David. För detta krävs ett närmande mellan Office-världen och Telecom. Nya tekniker och tjänster inom mobilitet bör i första hand riktas mot företagsmarknaden, avslutar han.