Twittra och få leverans

Handla via Twitter med American Express

Genom att synkronisera ett kreditkort med ett Twitterkonto kan American Express-kunder i USA sedan i går handla varor direkt via Twitter.

Publicerad Senast uppdaterad

Kreditkortsföretaget American Express lanserade i går en ny tjänst som låter amerikanska kreditkortskunder köpa varor via Twitter, som exempelvis presentkort eller elektronikprodukter från samarbetspartners som exempelvis Sony. Kortföretaget har sedan i mars förra året erbjudit en kuponglösning via Twitter som bygger på samma tekniklösning, American Express Card Sync. Enligt American Express har kuponglösningen varit mycket framgångsrik. Tjänsterna är idag endast tillgängliga i USA.

Så här går ett twitter-köp till

Kortkunden synkroniserar sitt kort med Twitterkontot

Kortkunden twittrar en speciell hashtag för den produkt den vill köpa

American Express skickar en bekräftelse-hashtag till kundens twitterkonto

Kortkunden har 15 minuter på sig att skicka en tweet med bekräftelse-hashtagen

Varorna leveras till kundens adress inom två dagar, fraktfritt

Twitter som m-handelskanal

Det är värt att notera att det är fler som använder Twitter i mobilen än i datorn. Under 2012 besökte 42 miljoner amerikanska användare mikrobloggen via mobilen, jämfört med 37 miljoner via datorn, enligt en rapport från Nielsen som readwrite hänvisar till. 

De användare som främst använder Twitter i mobilen är dessutom mer engagerade i innehållet än de användare som använder Twitter på mobilen och datorn. De är också yngre och mer mottagliga för innehåll som produceras av varumärke, enligt en rapport som genomförts på uppdrag av Twitter.