Twittra och få leverans
Handla via Twitter med American Express
Genom att synkronisera ett kreditkort med ett Twitterkonto kan American Express-kunder i USA sedan i går handla varor direkt via Twitter.
Kreditkortsföretaget American Express lanserade i går en ny tjänst som låter amerikanska kreditkortskunder köpa varor via Twitter, som exempelvis presentkort eller elektronikprodukter från samarbetspartners som exempelvis Sony. Kortföretaget har sedan i mars förra året erbjudit en kuponglösning via Twitter som bygger på samma tekniklösning, American Express Card Sync. Enligt American Express har kuponglösningen varit mycket framgångsrik. Tjänsterna är idag endast tillgängliga i USA.
Så här går ett twitter-köp till
Kortkunden synkroniserar sitt kort med Twitterkontot
Kortkunden twittrar en speciell hashtag för den produkt den vill köpa
American Express skickar en bekräftelse-hashtag till kundens twitterkonto
Kortkunden har 15 minuter på sig att skicka en tweet med bekräftelse-hashtagen
Varorna leveras till kundens adress inom två dagar, fraktfritt
Twitter som m-handelskanal
Det är värt att notera att det är fler som använder Twitter i mobilen än i datorn. Under 2012 besökte 42 miljoner amerikanska användare mikrobloggen via mobilen, jämfört med 37 miljoner via datorn, enligt en rapport från Nielsen som readwrite hänvisar till.
De användare som främst använder Twitter i mobilen är dessutom mer engagerade i innehållet än de användare som använder Twitter på mobilen och datorn. De är också yngre och mer mottagliga för innehåll som produceras av varumärke, enligt en rapport som genomförts på uppdrag av Twitter.