Huawei

Huawei: Ska bli bättre på uppdateringar

Huawei blir bättre och bättre för varje produkt de lanserar. Nu ska de bli större än Sony och ta Androiduppdateringar på mer allvar.

Publicerad Uppdaterad

Huawei har gjort en snabb resa och utvecklats mycket de senaste åren.

– Idag är jag betydligt mera stolt över vad vi gör än jag var för bara ett år sedan. Vi har en tioprocentig marknadsandel på Androidmarknaden och i år ska vi gå om Sony. På sikt ska vi ha en marknadsandel på tio procent av marknaden i stort, säger Peter Lundkvist på Huawei när vi träffar honom i en av bolagets flera montrar på mässan. 

Huawei har utvecklats, men de har fortfarande problem att hitta in hos operatörer och återförsäljare på det sätt som Sony och Samsung, eller andra mer etablerade varumärken kan.

– Där har Nexus 6P varit lite av en dörröppnare. Den har blivit väl emottagen och ger oss möjligheter vi inte hade fått annars, säger Peter Lundkvist.

På mässan lanserar Huawei för första gången en dator med Windows 10, men senaste telefonen man lanserat är Mate 8. Den ser Peter Lundkvist som ytterligare ett exempel på att bolagets chefsdesigner lyft intrycket av hela produktportföljen.

Marknadsandelar är något vi ständigt återkommer till och det verkar vara en viktig måttstock. På försäljningslistorna över de 30 mest sålda telefonmodellerna säger Peter 

Lundkvist att Huawei har flera modeller med och alltså kan konkurrera framgångsrikt även i flaggskeppskategorin, men att nya Mate 8 inte hör till de mest säljande. På den svenska marknaden är 6 tum lite för stort för de flesat användare. 

Om vi pratar mjukvara. Hur viktigt är det att erbjuda uppdateringar av Android snabbt?

– Det är viktigt. Vi ska bli lika bra på uppdateringar som vi är på hårdvara.