Sedan en tid tillbaka har NTT Docomo börjat vidga sina vyer geografiskt, mot den europeiska och amerikanska marknaden.
GPRS har öppnat dörrarna för NTT Docomo att lansera i-Mode i Europa. Och i-Mode telefonerna är långt mer utvecklade än de europeiska GPRS-lurarna.
Lennart Axhamn, 3G-konsult på Netcom Consultants, har tidigare sagt att det kan bli svårt för de ledande mobilföretagen i Europa att hålla kvar sina marknadsandelar.
Men Lena Wittbjer, VD på det mobila internetföretaget Aspiro, är av en annan uppfattning:
- Jag kanske är naiv, men jag tror inte att de japanska spelarna utgör ett hot. Istället tror jag att i-Mode kan skapa en generell nyfikenhet i Europa när det gäller mobila internettjänster, som kan driva fram utvecklingen. Dessutom vet man i i-Mode att ta betalt för tjänsterna, det kan de europeiska operatörerna lära sig mycket av, säger Lena Wittbjer och fortsätter:
- När det gäller innehåll tror jag att de asiatiska producenterna kommer få svårt att etablera sig. Det är enormt stora kulturella skillnader mellan Japan och Europa. Ett exempel är Samsungs så kallade Queen Phone med kaloriförbränningsmätare, inte så lyckat kanske med tanke på den europeiska debatten om anorexi och unga. Tjänsterna i Asien är allmänt sett också väldigt barnsliga, och det är inget som passar européerna särskilt bra.