Enorm tillväxt för hårt prövade jätten

IDC: Huawei går som tåget i wearable tech-segmentet

Huawei må ha det tufft på allsköns vis för närvarande. Men att produkterna säljer råder det inget tvivel om, åtminstone inte om analysfirman IDC:s senaste siffror stämmer.

Publicerad Uppdaterad

Analysfirman IDC har kommit med färska siffror rörande den så kallade wearable tech-marknaden, där produkter som till exempel smarta klockor, träningsarmband och true wireless-hörlurar ingår. Siffrorna rör levererade exemplar och inte sålda enheter, vilket är ett trubbigare verktyg att mäta försäljningsframgångar med. Men leveranssiffror brukar trots allt vara en tämligen god indikation på hur det går. Och för Huawei går det vansinnigt bra i segmentet. Under årets första kvartal levererade man inte mindre än 282,2 procent fler enheter än under samma period förra året, något som får betraktas som extremt fina siffror. Även andra asiatiska varumärken som Xiaomi och Samsung ökar jämfört med förra året, men inte i närheten av så mycket som Huawei, vars smarta klocka Watch GT visat sig vara mycket populär. 

Apple alltjämt i topp

Apple – som dominerat det här segmentet sedan länge – ligger alltjämt kvar i topp med en marknadsandel på hela 26 procent. Apple har som bekant skördat enorma framgångar genom åren med sin Apple Watch, men har på sistone fått ytterligare draghjälp av de omåttligt populära true wireless-hörlurarna Airpods. Men tillväxten för Apple hamnar ändå rejält i skuggan av Huaweis, även om man noterar en ökning med 49,5 procent jämfört med året innan. Bryter man ned andelarna i antal sålda enheter så levererade Apple 12,8 miljoner exemplar av sina wearable tech-produkter under första kvartalet. Xiaomi kommer tvåa med 6,6 miljoner levererade enheter, medan Huawei levererade 5 miljoner enheter och Samsung 4,3 miljoner. 

Källa