Inga nya marknadsandelar för Nokia

Nokia ligger stadigt på 36 procent av mobilmarknaden. Det visar deras kvartalsrapport för första kvartalet 2007. Detta innebär att Nokia misslyckats med att snappa upp Motorolas förlorade marknadsandelar. Nokias vinst låg relativt stadig från förra årets första kvartal, men det ökade antalet sålda telefoner kompenserades av att priset per telefon föll.

Publicerad Senast uppdaterad

Under första kvartalet 2007 såldes det uppskattningsvis 253 miljoner mobiltelefoner. 91,1 miljoner av dem var Nokia-telefoner. Det innebär en marknadsandel på 36 %, stadigt från förra året. Eftersom Motorola tappat 6 procentenheter av världsmarknaden i sitt kvartalsbokslut hade det spekulerats i att Nokia skulle ha snappat upp dem. Så var alltså inte fallet.

Särskilt tydligt framgick det av att Nokia störtdyker på USA-marknaden. Bara 5,3 procent av Nokias telefoner säljs i Nordamerika, mot 11 procent för ett år sedan. I absoluta tal 4,8 miljoner telefoner första kvartalet 2007 mot 8,4 miljoner telefoner samma kvartal året innan. Detta kompenseras av ökad försäljning i Europa och Asien.

En tydlig trend är att Nokia säljer fler och fler telefoner, men får mindre och mindre betalt för dem. Första kvartalet 2007 sålde Nokia 21 procent fler telefoner än samma period ett år tidigare, men Nokias genomsnittliga försäljningspris föll från 958 kr till 828 kr per lur. Det hela ledde till en vinst på 9,1 miljarder kronor, i linje med marknadens förväntningar men lägre än de 9,7 miljarder kronor som företaget tjänade första kvartalet 2006.

Och frågan kvarstår: Om amerikanerna inte köper Motorola-telefoner och inte köper Nokia-telefoner, vad köper de då? Kanske Sony Ericssons kvartalsrapport ger svaret.

Källa