Testverksamhet igång i USA och Storbritannien

Instagram testar betalningslösning direkt i appen

Inom en troligen inte alltför avlägsen framtid kommer du kanske att kunna köpa produkter som du ser reklam för på Instagram direkt i appen. En sådan betalningslösning testas nu nämligen för fullt bland ett begränsat antal användare i USA och Storbritannien.

Publicerad Uppdaterad

Man kan redan idag köpa produkter via Instagram, men då får man finna sig i att gå vidare via en länk som leder till en onlinebutuik där varan säljs. Är man redan kund i butiken måste man logga in, och är man inte redan kund så måste man registrera sig, och först därefter kan man betala för varan. Ett ganska krångligt förfarande, egentligen. Och för att göra sin plattform snäppet mer attraktiv för annonsörerna så ligger det förstås i Instagrams intresse att kunna erbjuda köp direkt i appen. Just den typen av lösning testas nu i begränsad omfattning i USA och Storbritannien, där både annonsörer och användare fått tillgång till funktionaliteten. 

Smidig lösning

Användare som vill shoppa direkt i appen registrerar ett betalkort i sin profil och sedan är det bara att klicka på köpknappen och slå in säkerhetskoden för att handla. Lösningen ger även möjligheten att göra bokningar av olika slag direkt i appen, något som Instagram redan för ett år sedan aviserade att man skulle lägga till. Instagram är en minst sagt stor social plattform med sina drygt 800 miljoner användare, och därmed saknas knappast incitament för att lansera en betalningslösning av det här slaget. Om och i så fall när funktionen kan tänkas rulla ut till fler användare är oklart, liksom vilka marknader den skulle kunna vara aktuell för.

Källa