Jalou - vikbar modemobil från Sony Ericsson

Uppdaterad Med en särskild knapp att trycka på när man vill spegla sig i skärmen och en funktion som påminner om viktiga händelser i modebranschen skickar Sony Ericsson tydliga signaler om målgruppen för Jalou.

Publicerad Senast uppdaterad

Det är knappast de tekniska specifikationerna som ska tilltala poteniella köpare när det gäller Sony Ericssons två nya, vikbara modeller. Jaolu finns nämligen i en vanlig version och en version som heter Jalou by Dolce&Gabbana. Den sistnämda har delar som pläterats med 24 karats guld och innehåll i form av bilder och videoklipp på Dolce&Gabbana kvinnliga klädkollektion för hösten och vintern 2010

Båda modellerna är utrustade med en 3,2 megapixelkamera, en inre skärm på 2 tum med upplösningen 240x320 bildpunkter och en yttre skärm som är monokrom och har upplösningen 128x36 blidpunkter. Både modellerna är också utrustade med FM-radio och bluetooth. Dessutom har de båda modellerna Walk Mate, en ny stegräknar-funktion. Något vi däremot inte kommer att få se på den svenska marknaden är gps, av någon anledning väljer Sony Ericsson att bara inkludera det på telefonerna avsedda för den amerikanska marknaden. Bland de mera udda funktionerna kan nämnas en spegelknapp att trycka på när man vill se sig själv i telefonens skärm, samt något som Sony Ericsson kallar för "mode-gränssnitt". Det ska bland annat innehålla information om händelser i modebranschen och någon typ av horoskop.

Gustav Brusewitz, pressansvarig på Sony Ericsson, säger till Mobil att en vanlig Jalou troligen kommer att kosta drygt 2000 kronor och att man bör räkna med ett pris på omkring 4500 kronor för Dolce&Gabbana-versionen. Telefonerna ska börja säljas under fjärde kvartalet i år.

Typ: Vikbar med turbo-3G

Mått: 73x45x18,2 millimeter

Vikt: 84 gram

Kamera: 3,2 megapixel

Skärm: Inre: 2 tum, 244x320 bildpunkter, 262 000 färger; Yttre: 1,3 tum, 128x36 bildpunkter, monokrom

Övrigt: Stegräknare, bluetooth, fm-radio