Japanska I-mode som förebild

Publicerad Senast uppdaterad

GSM-operatörer världen över har relativt svårt att få sina kunder att använda WAP. Samtidigt har drygt 7 miljoner japaner börjat bruka internettjänster via mobiltelefonen, på drygt ett år.

- En förklaring är att japanerna inte kallade det för mobilt internet, säger Bengt Nordström, VD för konsultföretaget Northstream till Dagens Industri.

I-mode marknadsfördes av den japanska operatören NTT Docomo som just "I-mode". Därmed slapp man diskussioner om tekniska lösningar, menar Northstream i sin rapport.

Dessutom behövs inga manualer läsas för att man ska komma igång med tjänsterna, till skillnad från WAP-användarna.

Prissättningen antas också vara en stor faktor till I-modes framgångar: Då de japanska abonnenterna är ständigt uppkopplade blir tjänsterna billigare. Docomos kunder betalar 25 kronor i månaden i fast abonnemang. De flesta tjänsteleverantörer tar i snitt betalt tio kronor per månad och per tjänst.

I och med GPRS, då även GSM-operatörerna kan erbjuda ständig uppkoppling bör de dock komma ikapp I-mode.