Kina ståtar snart med flest mobilanvändare
Gartner anger i en prognos att Kina år 2002 kommer att ha 121 miljoner aktiva abonnemang för mobiltelefoni. En bidragande orsak till att abonnentantalet ökar kraftigt i Kina är tillgången på relativt billiga telefoner. Det finns en uppsjö modeller som kostar långt under tusenlappen, uppger ComputerSweden. Dessutom förekommer livlig handel på andrahandsmarknaden.
Samtidigt som antalet användare ökar minskar dock genomsnittsanvändarens utlägg på mobiltelefoni, enligt Gartner. I fjol minskade omsättningen med hela 41 procent, och i år spås nedgången bli 29 procent.
Gartner skriver vidare i sin rapport att en kinesisk användare lägger ned cirka 2300 kronor per person och år på mobiltelefoni. Motsvarande siffra i USA är 6400 kronor per år. Därmed kvarstår USA som den största mobilmarknaden räknat i finansiella mått trots att användarantalet i Kina snart förväntas bli större.
Utifrån ett svenskt perspektiv kan vi inte låta bli att undra över när även den svenska marknaden nås av telefoner "långt under tusenlappen". Så vitt vi kan förstå säljs samma telefonmodeller i Kina som på övriga marknader i världen.
Är det då inte dags för de multinationella mobilföretagen, som i så många andra sammanhang omhuldar globaliseringen, att låta stordriftsfördelarna från den globala marknaden att slå igenom även i konsumentledet världen runt? Visserligen kan det kanske vara motiverat med ett högre pris i Sverige på grund av högre kostnader i distributionsledet jämfört med t ex Kina. Men kan en sådan skillnad verkligen motivera de prisskillnader som råder idag på de olika marknaderna?
Snarare får man väl förmoda att den globala marknaden i nuläget endast existerar för den multinationella spelaren och inte för den lokala. Finns betalningsförmåga och -vilja för rådande prisnivåer på den lokala svenska marknaden kommer ingen ändring att ske, hur mycket vi än önskar det.
Å andra sidan finns ju Internet. Kanske skulle man tipsa en kinesisk mobiltelefondistributör att öppna en webbutik för försäljning av mobiltelefoner via Internet till den europeiska marknaden?