KO: Nokia vilseleder kunderna

Konsumentombudsmannen anser att Nokia ägnat sig åt vilseledande marknadsföring då man hävdat att 5310 Xpress Music "tar alla musikformat".

Publicerad Senast uppdaterad

I en affischkampanj för sin musikmobil 5310 Xpres Music har Nokia använt sig av uttrycket "tar alla musikformat". Enligt Nokias egen specifikationer har telefonen dock bara stöd för mp3, aac, aac+, eaac+ och wma.

Eftersom det finns ett stort antal musikformat utöver de fem som Nokia anger anser Konsumentombudsmannen att man bryter mot förbudet om vilseledande marknadsföring som finns i 6 § marknadsföringslagen.

Därför har Konsumentombudsmannen givit Nokia ett föreläggande där man kräver att tillverkaren yttrar sig senast den 25 januari.

Ett företag som bryter mot marknadsföringslagen riskerar att få betala en straffavgift på upp till fem miljoner kronor.

Mobil har inte lyckats få någon kommentar från Nokia.