Konsumenterna är vinnarna

Publicerad Senast uppdaterad

Telia och Netcom lovar att de i och med samarbetet kring 3G-nätet både kommer att skynda på utbyggnaden av basstationerna och att priserna kommer att bli lägre för slutkonsumenten. Enligt Lennart Axhamn, 3G-konsult på Netcom är det reella löften.

I och med att de använder infrastruktur från båda bolagen kommer de att kunna pressa priserna ganska rejält. Priserna kommer att bli ett av de tyngsta argumenten för att behålla respektive locka nya kunder till 3G. Så för konsumenterna är samarbetet bara positivt, enligt Lennart Axhamn.

I och med Netcoms och Telias praktiska möjlighet att hålla låga priser, samtidigt som de sins emellan också kommer konkurrera om de lägsta priserna kommer en stor prispress även sättas på de övriga 3G-operatörerna. Något som också gynnar konsumenterna.

Många tror att konkurrensmyndigheterna kommer att sätta käppar i hjulet för Telia och Netcom. Men Lennart Axhamn är av en annan åsikt.

- Även om de bygger nätet med gemensamma investeringar kommer ju Telia och Comviq fortfarande vara konkurrenter när det gäller tjänster. Och samarbetar samtliga 3G-operatörer kring nätutbyggnaden i glesbygden kommer även de andra operatörerna ha praktisk möjlighet att konkurrera med prissättning.

Tror du att Tele2 och Telia på något sätt kommer ändra relationen sins emellan?

- Hittills har de ju väldigt öppet basunerat ut att de är konkurrenter. Men i fortsättningen kommer de nog tona ned den biten en aning gentemot media. I verkligheten är de dock lika stora konkurrenter som tidigare.

Det är inte omöjligt att vi kommer få se fler samarbeten mellan de sökanden som inte fick 3G-licens och 3G-operatörerna, likt det mellan Telia och Netcom, tror Lennart Axhamn.