Konsumentverket kräver sms-regler

Publicerad Senast uppdaterad

En av de brister som Konsumentverket pekar på är att företag som levererar tjänster inte är tillräckligt tydliga med vad det är kunderna köper. Till exempel kan det vara ringsignaler som beställas av någon som tror att han eller hon köpt en enstaka ringsignal fast det egentligen varit ett abonnemang på en tjänst som levererar ringsignaler till en fast månadskostnad.

Ett annat problem är att många tjänster riktar sig till barn, trots att de inte själva har rätt att ingå avtal. Konsumentverket uppmanar operatörerna att komma med förslag på hur man kan försäkra sig om att de som ingår avtal är myndiga.

Konsumentverket vill också att det ska vara möjligt att sätta ett kostnadstak för sms-tjänster och att spärra sitt abonnemang mot några eller mot alla betalnummer.

- Jag anser att lagstiftning bör övervägas på flera viktiga punkter, säger Konsumentverkets generaldirektör Karin Lindell, i ett pressmeddelande.