Köpte 3G-lur - saknade täckning

Publicerad Senast uppdaterad

Lars fick via ett telefonsamtal information från 3 att det finns 3G-täckning i Alingsås, trots att det inte finns några sådana uppgifter på 3s hemsida.

Men när Lars fick sin efterlängtade 3G-lur, E606, visade det sig att det inte fanns så mycket som en gnutta täckning i Alingsås, där han bor. Och ingen på 3 kan säga när det finns.

Eftersom Lars skaffade 3G-telefonen för att kunna använda den på 3G-nätet, och förväntade sig att det skulle gå - annars hade han ju knappast slagit till med en 3G-lur, har han enligt Konsumentköplagen rätt att lämna tillbaka den utan att det ska kosta honom något.

- Men när jag ringde till 3 blev jag runtskickad till olika personer på kundtjänst, det var helsnurrigt. De sa att jag inte fick lämna tillbaka telefonen. Istället skulle jag få låsa upp den så att jag kunde ha den med Vodafone Live, som jag skaffade när jag upptäckte att jag inte hade 3G-täckning, berättar Lars, när han ringer till Mobil.

För det skulle han tvingas att betala 350 kronor. Dessutom skulle han få betala för 30 dagars abonnemang på 3G, eftersom det är så lång uppsägningstid. Detta trots att han inte ens kunde använda tjänsterna.

Niclas Lilja, informationsansvarig på 3, det här låter ju som en riktig soppa. Känner inte kundtjänst till vilka rättigheter man har som konsument?

- Jag vet inte vad problemet har varit, om kundtjänst sagt fel eller om han feltolkat det de sagt. Men han har uppenbarligen trott att det finns täckning i Alingsås. Han har rätt att lämna tillbaka telefonen utan några som helst kostnader.

Skickar ni inte kundtjänst på konsumentköplags-utbildning?

- Jo, det gör vi. Och varje gång vi har ett sånt här fall går vi igenom vad som ska gälla i just det fallet. Men just här har det blivit någon miss i kommunikationen.

Har man anledning att förvänta sig en egenskap av en produkt som den saknar har man rätt att häva köpet, enligt Konsumentköplagen.

Fotnot: Lars är ett fingerat namn.