Koreansk mobilsatsning mot unga i USA
Med koreanska mobiler och massor av tjänster ska Helio ta över en stor del av Amerikas unga mobilanvändare. Idag startar Helio, ett samarbete mellan amerikanska Earth
Amerikanare har inte varit bortskämda med de allra senaste mobilerna. Om vi i Sverige lystet kastar blickar österut till Asien så har jänkarna legat ännu längre efter. Men idag blir det ändring på det. SK Telecom är koreas största mobiloperatör och tillsammans med amerikanska Earthlink har man idag dragit igång sin gemensamma satsning på den amerikanska mobilmarknaden.
Styrkan är telefonerna från koreanska tillverkare samt ett stort antal tjänster som man erbjuder med hjälp av olika partners. Målgruppen är unga amerikaner och bland andra Yahoo levererar sina nyheter och meddelandetjänster i Helios telefoner. Dessutom har man avtal med Myspace och Helio-abonnenter kan läsa sidor från medlemmar direkt i mobilen. Myspace har idag ungefär 50 miljoner medlemmar, så det handlar om ett massivt utbud.
Helio erbjuder idag två olika mobiler. Kickflip och Hero heter de och har båda kamera med två megapixel och färgskärm på 2,2 tum. Grundaren Sky Dayton påstår att han är trött på hur många befintliga operatörer sköter sig och har skapat den mobiloperatör han själv saknat.
- Skippa de förvirrande abonnemangen, gårdagens teknik, bristen på designtänkande, alla de enkla sakerna, vi gör den operatör vi själva vill ha, säger han till tidningen Wired.
Telefonerna ska säljas i affärer som inte vanligtvis säljer mobiltelefoner och man försöker alltså skapa en livsstil kring sitt varumärke. Utöver tjänsterna räknar Helio även med att man ska ha w-lan i sina telefoner innan året är slut, men det är som kommunikationsmaskin som mobilerna från Helio ska utmärka sig.
- Vi är din koppling till vännerna. Alla dina vänner via telefonen i din hand, säger Sky Dayton i Wired.