Krönika: Uppgång och fall för Nokias N-serie

Under 2007 började Nokia sälja succémobilen N95, och försäljningen av Nokias N-modeller ökade för varje nytt kvartal. Sista kvartalet 2007 sålde Nokia inte mindre än 11 miljoner Nseries-telefoner. Därefter har det sakta gått utför och i senaste Nokia-rapporten stod mobilerna i N-serien för en mycket liten del av försäljningen. Mobils Carl-Johan Eelde har analyserat N-seriens uppgång och fall.

Publicerad Uppdaterad

I slutet av april 2005 introducerades Nseries av Nokia. Tanken var att modellerna i denna serie skulle ligga i branschens frontlinje för multimedia med vare den senaste tekniken. De tre första modellerna var N70, N90 och N91. I och med denna lansering inleddes övergången från den gamla anslutningen Pop-port till separata kontakter för data (mini-USB, numera micro-USB) och hörlurar/headsets (3,5 mm). Samtidigt inleddes ett samarbete med Carl Zeiss för att få så bra – mobilanpassad – optik som möjligt. Modellen N90 var först ut med Zeiss-optik.

Till och med fjärde kvartalet år 2007 ökade försäljningen av Nokias N-modeller för varje kvartal. Frågan är varför volymerna har minskat så mycket sedan slutet av år 2007. De två mest sannolika anledningarna är konkurrens från andra tillverkare, samt Nokias egen portföljmix vilket skulle kunna beskrivas som "intern konkurrens".

När det gäller konkurrens från övriga tillverkare kan Apple och Samsung lyftas fram. Från Samsung finns ingen officiell statistik för hur många multimedia-mobiler som har sålts, men däremot har Apple redovisat Iphone-försäljningen för varje kvartal sedan säljstarten i juni 2007.

Från och med 2009 års andra kvartal har Iphone sålts i större volymer än Nokias N-serie. Det var först i samband med "den riktiga världslanseringen" med 3G-modellen sommaren 2008 som volymerna blev stora. Det sammanfaller med N-seriens första kvartal med kvartalsvolymer under 10 miljoner enheter sedan rekordvolymen. Se diagram:

Men det är inte enbart konkurrensen från Apple och exempelvis Samsung som påverkat N-serien negativt. En analys av hur Nokia spottat ut nya modeller i N-serien visar att de trappat ner en hel del från och med år 2008. Sedan Iphone 3G-lanseringen sommaren 2008 kom endast 3 nya N-modeller resten av året. Under 2009 kom i stort sett bara en enda ny N-modell (N900) och de två övriga var minimala justeringar av N85 (med N86 8MP) och N97 (med N97 mini).

Samtidigt med nedtrappningen av nya N-modeller har satsningen på E-modeller ökat, men framförallt på de billigare fyrsiffriga modellerna med Symbian OS. Tittar man på mobilshopen Katshing.se finner man endast N-modellerna N86 8MP, N97, N97 mini och N900 ur N-serien. Samtidigt finns rykten som säger att N-serien helt och hållet kommer fasa ut Symbian OS och endast använda Maemo-baserade mobiler.

Nu står N-serien för rekordlåga 22 procent av Nokias levererade smartphones. Det kan jämföras med nästan 70 procent när det var som mest. N-serien har alltså tappat stora "interna andelar" till exempelvis E-serien men även till de Symbian-modeller som har produktnamn med fyra siffror, exempelvis Nokia 5800 Xpress Music. Se diagram:

Åter till N-seriens tanke: det är att ligga i framkant för multimedia. Det skall sägas att Nokia har gjort mycket bra, exempelvis att de har varit tidiga och satsat stenhårt på WLAN och inbyggd GPS. Men det är på andra områden som det har brustit, exempelvis de inbyggda kamerorna och skärmarna. Inom kamerablixtar envisas Nokia med LED-teknik och struntar i Xenon som efterfrågas av de mer krävande kunderna. Nokia blev dessutom i stort sett den sista mobiltillverkaren med pekskärmar. Sony Ericsson har haft det sedan början av 2000-talet. Apples första Iphone presenterades nästan 2 år före N-seriens första pekskärmsmodell N97.

Medan Apple i mer eller mindre lugn och ro kunde konstruera ett marknadsledande pekskärmsgränssnitt från scratch och presentera det när det blev tillräckligt bra, fick Nokia mer eller mindre göra ett panikjobb där Symbian-gränssnittet Series 60 fick en pekskärmsanpassning på kort tid. Nokia har gjort jobbet relativt bra, men Series 60 för pekskärmar är ändå inget som trollar fram ha-begäret hos gemene man som Iphone så ofta lyckas med.

Inte ens den nya N97 mini med det mer slimmade formatet är lösningen på N-seriens problem. N-serien ligger ändå inte längst fram i branschen när det gäller teknik för multimedia-telefoner. Pekskärmsgränssnittet och kameran är de två svaga länkarna i kedjan. Därför måste Nokia verkligen våga kliva fram med besked och agera världsledare och visa var skåpet skall stå, varför inte med en 14,7-megapixelmobil som även klarar Full HD-videoinspelning vid Mobile World i Barcelona i mitten av februari?

Efter den framgångsrika eran med den ursprungliga N95-modellen år 2007 och en bit in på år 2008 har Nokias N-serie tappat sin styrka. N900 är ingen "ny N95".