Krönika

Amazon ägde CES

Det finns några tydliga trender att ta med sig från årets CES-mässa. Amazon står i centrum för nästan alla.

Publicerad Uppdaterad

“Jag har sett många internet of thing… men inte speciellt mycket internet of things”

Citatet kommer från en besviken ingenjör på Qualcomm vi intervjuade på just CES-mässan för några år sedan. Hans, och Qualcomms, poäng då var att den stora nackdelen med alla prylar för det uppkopplade hemmet var inlåsta i sina egna ekosystem. Den där drömmen med att dina lampor tänds samtidigt som mobilen låser upp ytterdörren har i stort sett varit omöjlig såvida bägge delar inte tillhörde samma system från samma tillverkare. I bästa fall har båda systemen haft stöd för IFTTT och via det har du, med fördröjning, kunnat lägga upp den typen av händelsescheman. Samtidigt har allt krävt att du går in och låser upp telefonen, hittar rätt app för att först då kunna styra ditt hem.

Allt det har ändrats nu med Amazon Alexa, Google Home och Apple Homekit. Tanken med alla tre är att du styr precis allt, från lampor till vilken teve som ska spela upp vad, med rösten. I Googles och Amazons fall bygger det på en liten enhet i hemmet som lyssnar på dina order (Apple kör detsamma med Siri, men rätt tillsnurrat mellan telefon, Apple TV och eventuellt en Ipad beroende på hur du satt upp det). Alla kompatibla tjänster kopplar upp sig mot sina respektive system (hittills är det skralt med prylar som stödjer flera system) och efter det kan du be din robotassistent att både släcka lampor och spela upp en film utan att riktigt bry dig om vilket som är vad. Helt enkelt internet of things istället för thing. 

Lika delar enormt smidigt som läskigt att ha någon som lyssnar på allt som sägs. 

På CES såg vi en hel del exempel på detta i allt från hemmastyrningsprylar till bilar. Men en sak var enormt tydlig: Apple är en parentes i sammanhanget, Google har ett par supportrar och Amazon är kompis med precis allt och alla. Så snart det dök upp en nyhet om smarta hemmet under CES-veckan behövde vi nästan inte läsa hela pressmeddelandet för att gissa oss till att Amazons tjänst hade ett finger med i spelet, snarare blev vi mest förvånade när de inte hade det. Det är strunt samma om det handlade om bilar, tvättmaskiner eller telefoner, Amazon var med på allt.

Nu är Amazons tjänst inte lanserad i Sverige ännu. Med lanseringen av Amazon Prime Video under slutet av förra året kan vi dock anta att de jobbar på en bredare lansering här med Alexa som en del i det hela. Helt klart har Amazon valt rätt avvägning av ett bra erbjudande (Alexa bygger mycket på beställningar i Amazons butik) och öppenhet för inkoppling för att många tillverkare ska haka på, åtminstone i USA. 

Nu återstår det att se om Amazon utökar sin närvaro i de länder (som Sverige) där de inte finns för att kunna ta över det smarta hemmet i samma veva. Eller om vi får se en uppdelning där Google och Apple får en större del av kakan (med färre kompatibla prylar) i de länder där Amazon inte hunnit etablera sig brett. Alternativt kanske vi får se fler utgåvor av samma produkter, där den enda skillnaden är vilken röstassistent de har stöd för.

Vad som i vilket fall står klart är att vi äntligen tycks ha hittat en gemensam väg att gå för att kunna sy ihop vårt smarta hem på det där sättet som vi drömt om i alla år.