Mobile World Congress 2018

Krönika: Två trender dominerade MWC 2018

Efter en vecka på den stora mobilmässan i Barcelona ser Erik Mörner tillbaka på de övergripande trenderna och på ett par överraskningar.

Publicerad Uppdaterad

Mobiltelefoner som sådana, oavsett om det handlar om flaggskeppsmodeller eller om enklare smartphones under tusenlappen, ska ha långsmal skärm och tunna kanter på framsidan. Det kommer så klart inte som något stor nyhet, men efter att ha bevittnat alla de viktiga lanseringarna på Mobile World Congress är det än tydligare. En av ganska få undantag är Nokia där flaggskeppet Nokia 8 Sirocco har det mesta man förväntar sig av en toppmodell idag, men saknar långsmal skärm. Ändå dominerar det avlånga skärmformatet tydligt. Det som för Samsung och ett fåtal andra tillverkare för ungefär ett år sedan var ett sätt att särskilja sig har nu blivit ett standardvärde, vilket gör att tillverkarna måste hitta på andra för att sticka ut i mängden. 

Många förkortningar på två tecken

AI, VR, 5G och AR. På nätverkssidan var det mycket prat om 5G, vi fick se de första produkterna lanseras och vi fick även testa olika användningsområden där man kunde dra nytta av såväl bandbredden som väldigt snabba responstider. På telefonsidan pratas det mindre om VR än tidigare år medan allt fler tillverkare talar om AR, augmented reality (på svenska förstärkt verklighet) istället. Tydligast var dock intresset av att prata AI, artificiell intelligens. Mitt intryck är dock att tillverkarna är betydligt mera intresserad av att prata om AI som teknik än att förklara eller ge exempel på vad den faktiskt bidrar med i praktiken, eller har potential att göra.

Många möten med ”AI”

Vi på Mobil har nyligen publicerat en längre artikel för att förklara vad AI egentligen innebär och kortfattat kan man förklara AI som slutsatser vi inte riktigt tror att datorer kan dra. I praktiken handlar det ofta om att tolka innehållet i en bild, förstå talat språk eller en del av det som röstyrda assistenterna Siri och Google Assistant ska kunna hjälpa oss med.

LG var en av de tillverkare som pratade om AI på mässan eftersom deras lansering innebar att de släppte en smartare version av sin V30 nu kallad V30s Thinq. Framförallt är det AI-funktioner i kameran som ska locka. Genom att känna igen motiv och anpassa inställningarna ska du få bättre bilder, men när jag testade på mässan hävdade kameran att den såg allt från pudlar till floder och simbassänger samtidigt som den tolkade en blomsterbukett som mat.

Asus hör även de till tillverkare som gärna lägger till AI i namnet på sina nya funktioner utan att det har något uppenbart med AI att göra. Deras prestandaläge du själv kan aktivera när du spelar prestandakrävande spel är ett sådant exempel. Generellt ska man som konsument alltså se bortom AI och koncentrera sig på de faktiska funktionerna och vad de bidrar med.

Andra sätt att överraska

När stor skärm, ja till och med i den form som Apple valt med flärp i toppen blir allt vanligare så måste tillverkarna hitta på andra sätt att överraska oss och där råder det ingen brist på fantasi. Sony, som varit föredömligt fokuserade på användarnytta framför att ropa tekniska förkortningar som AI, överraskade oss med vibrationer. Knappast något som konsumenterna ropat efter, men mer intressant om man ser det inte som en ny enskild funktion utan ett sätt att förstärka upplevelsen av ljud och bild.  Nokia fortsatte istället på inslagen väg och släppte en retro-mobil i form av 8110 4G, även om man när det gäller smartphones mer fokuserar på att erbjuda en avskalad Android-upplevelse och nu gör det genom att ansluta sig till Android One-programmet. På det sättet garanteras även snabba uppgraderingar, men det ger Nokia få möjligheter att sticka ut i mängden.

Annars tyckte jag att ZTE Axon M, telefonen med dubbla skärmar som kan vikas ihop och användas som en stor skärm, var särskilt kul. Den har visats upp tidigare, men det var först nu jag fick möjlighet att bekanta mig lite mer med den.