Kritik mot Comviq Kontant

Publicerad Uppdaterad

Den tjänst Comviq kallar Numerik innebär att den som ringer ett kontantkort när innehavaren inte kan svara eller är upptagen i telefon direkt kopplas till Numerik-tjänsten. Här får den som ringer upp möjlighet att knappa in sitt eget nummer som sedan skickas som SMS till innehavaren av kontantkortet.

Det som kritikerna vänder sig mot är att den som ringer får betala vanlig samtalstaxa för att använda Numerik-tjänsten.

Ola Svensson på Konsumentverket är kritisk till lösningen. Han säger till DN att vidarekopplingen till Numerik-tjänsten för att vara laglig tydligt måste framgå av företagets avtal med kunden.

- Det måste vara tydligt i avtalsvillkoren. Vad jag förstår är det jämförbart med att ha en telefonsvarare inkopplad och det är ju något man måste tala om för kunden, säger han till DN.

På Comviq/Tele2 är man oförstående och säger att kunder som vill ta bort vidarekopplingen måste kontakta kundtjänst. Man meddelar även att man inte har några planer på att ta bort den automatiska vidarekopplingen som på kontantkorten är inlagd för Numerik-tjänsten.

- För kontantkortskunder måste man ha vissa begränsningar. Det är ju svårt att nå kontantkunder med information så vi bedömer att det är enklast att de ringer kundtjänst. Om vidarekopplingen kan skötas fritt av kontantkortskunder kan det dessutom leda till bedrägerier mot telefonbolaget, säger Jens Pettersson på Tele2 till DN.

Vidarekopplingen berör endast kontantkortskunder och finns inte automatiskt för de som tecknat ett abonnemang hos Comviq/Tele2.