Erik Mörner

Krönika: Flaggskepp ur fokus

De mest avancerade och dyra mobilerna är inte längre de som nödvändligtvis gör störst avtryck.

Publicerad Uppdaterad

Strålkastarljuset flödar inte längre på de stora mobiltillverkarnas allra mest avancerade mobiltelefoner. Det har vi sett tecken på länge men det blir allt tydligare. När man frågar mobiltillverkarna själva om de tycker att innovationstakten i branschen har saktat in så är det ytterst få som håller med. Visst finns det undantag, men jag skulle säga att vändpunkten var någonstans kring 2016 och vi pratar telefoner som Samsung Galaxy S7, Iphone 7 och LG G5. Det har förstås hänt saker sedan dess, men de telefonerna håller än idag. Allt fler ser det onödiga med att byta telefon varje år. Såväl tillverkare som operatörer blir därför alltmer måna om att ge rabatt när du lämnar in din fullt fungerande telefon i utbyte.

Samtidigt spelar så klart priset roll och i takt med att allt färre byter telefon lika ofta som förr så har mobiltillverkarna höjt priserna, delvis kanske för att ta igen de tappade intäkterna. De senaste åren har man kunnat se hur skillnaden mellan de riktiga flaggskeppen och mobiler i något som kan kallas mellanklassen blivit mindre. Detta samtidigt som regelrätta flaggskepp från tillverkare som Oneplus och Xiaomi har utmanat etablerade jättar med sann flaggskeppsprestanda till ett betydligt lägre pris.

Vi ser helt enkelt en ny mobilmarknad där flaggskeppen hamnar i skymundan till förmån för tjänster, tillbehör som hörlurar och mobiltelefoner som ger dig mer faktisk nytta per krona.