Kunder redo för reklam i mobilen
Undersökningen baseras på 3300 intervjuer som utförts i elva olika länder: Brasilien, Danmark, Tyskland, Italien, Japan, Korea, Singapore, Spanien, Sverige, Storbritannien och USA.
De tillfrågade tillhörde främst den för operatörerna mest intressanta skaran kunder: de mellan 16 och 45 år. Alla som deltog i undersökningen fick svara på hur de skulle reagera på om de till sin mobiltelefon, handdator eller annat mobil enhet fick ett elektroniskt erbjudande eller kupong som gällde i någon närliggande affär. Hela 88 % säger sig vara mottagliga för sådan marknadsföring. Intressant är också att 31 % uttryckte ytterligare entusiasm genom att säga sig välkomna denna typ av reklam.
HPI:s undersökning identifierade fyra nyckelfaktorer som är extra viktiga för kunderna.
Välmöjlighet - att själv kunna välja om man vill ta emot reklamen eller inte
Kontroll - att lätt kunna ignorera de meddelanden man inte är intresserad av Personifiering - att kunna välja vilka typer av meddelanden man vill ta emot Ömsesidig nytta - att få något tillbaka, exempelvis en prisreduktion på tjänster Förutom detta frågades deltagarna även om de skulle acceptera "viss" reklam, om detta skulle resultera i sänkta mobilkostnader. Nära nio av tio (86%) svarade att de skulle acceptera sådan marknadsföring.