Höga förväntningar som inte infrias

Kunderna besvikna på smartklockor

Nyfikenheten är stor på smarta klockor, men många som slår till på en blir besvikna, enligt en studie från Ericsson.

Publicerad Senast uppdaterad

Ericsson har gjort en studie, baserad på intervjuer med 5000 användare i USA, Storbritannien, Brasilien och Kina, om framtiden för wearables, det vill säga smartklockor och fitness-armband. För enkelhets skull kallar vi dem smartklockor i resten av artikeln, även om de smarta klockorna enligt IDC stod för mindre än hälften av de dryga 80 miljoner wearables som såldes under 2015.

Enligt studien finns det ett stort intresse för smartklockor, men också ett stort mått av besvikelse. Här finns en stor grupp av entusiaster, två av fem säger att de känner sig naken utan sin klocka och en av fem sover med den på sig, men så många som 25 procent av de som köpt en klocka de senaste tre månaderna säger att den inte uppfyllt deras förväntningar.

Bland de saker användarna klagade på var begränsad funktionalitet, dålig batteritid, tveksam design och problematisk koppling till mobilen de vanligaste klagomålen. En tredjedel av de tillfrågade hade slutat använda sin smartklocka efter bara ett par veckor (men bara en av tio har brytt sig om att göra sig av med sin smartklocka).

Aktivitetsarmband och sportklockor verkar vara den kategori som är bäst på att uppfylla användarens förväntningar, men enligt undersökningen tyckte sex av tio att smartklockor borde klara av mer än bara mäta hälsan.

En detalj i studien lyfts fram är att användarna är missnöjda med att klockan är låst till mobilen. Men det missnöjet är inte bara tekniskt, man drar sig för att köpa en klocka med egen Internetanslutning för att man inte vill dra på sig ytterligare abonnemangskostnader. Ericsson rekommenderar därför att klockorna borde säljas i paket med internetanslutning.

Har du en smartklocka? Vad är du mest och minst nöjd med? Skriv och kommentera!

Källa