Kunskapen om mms ökar i Sverige

Publicerad Senast uppdaterad

Det är resultatet av en temo-undersökning som utförts på uppdrag av Nokia mobile phones. 1 092 svenskar över 16 år deltog i undersökningen där frågor ställdes till en grupp personer i februari och sedan igen i september.

I februari kände 32 procent av deltagarna mellan 16 och 22 år till vad mms är. I september hade andelen fördubblats till 64 procent.

Personer över 60 år visste dock inte mer om mms i september än vad de gjorde i februari.

Utslaget över alla åldersgrupper hade kunskapen om mms stigit från 28 procent till 39 procent under det aktuella halvåret, enligt undersökningen.

- Vi ser tydligt att såväl kunskapen som intresset för MMS ökar i så gott som alla åldersgrupper. Liksom för ett halvår sedan är det de yngre som vet mest och är mest intresserade, men man ser också stora skillnader mellan män och kvinnor, säger Johan Eidhagen som är marknadschef på Nokia mobile phones i Skandinavien i ett pressmeddelande.

Hela 50 procent av männen i undersökningen vet vad mms är, men endast 28 procent av kvinnorna. Däremot svarar 42 procent av männen och 30 procent av kvinnorna att de skulle vilja kunna ta bilder med sina mobiltelefoner och skicka dem vidare till sina bekanta.

De tillfrågade mellan 16 och 29 vill framför allt ta kort med kameramobiler på fester. De över 30 vill i stället använda sina kameramobiler på sin fritid, till exempel med barnen, på fisketuren eller under shoppingrundan.

Alla som deltagit i undersökningen äger och använder mobiltelefon.