Enligt Vägverkets rapport Mobiltelefonerande i trafiken är det lika farligt att prata i mobiltelefonens handsfree som att hålla luren i handen när man kör bil. Det är alltså själva mobilsamtalet som försämrar körförmågan och inte det sätt på vilket man pratar. Därför finns det ingen grund för en lagstiftning som endast tillåter mobilsamtal i handsfree när man kör bil.
Ett förbud mot mobilsamtal utan handsfree skulle dessutom vara svårt att övervaka.
Enligt Chris Patten, utbildningsansvarig på Vägverket, finns det heller inga planer på ett starkare förbud.
- Vi vill inte rekommendera ett totalförbud, säger han.
I rapporten påpekas dock att alla förare ska vara medvetna om att mobiltelefonsamtal försämrar körförmågan och att de därför ska vara extra försiktiga när de använder mobiltelefonen under körning.
Dessutom vill Vägverket att det ska bli regel att undersöka om en förare talat i mobiltelefon i samband med en olycka. Och att mobiltelefoni i trafiken ska omgärdas av särskilda bestämmelser liknande de för trötthet och alkohol.
Redan idag kan man dömas för vårdslöshet i trafik om man orsakat en olycka när man talat i mobiltelefon.
Fakta mobiltelefonsamtal i trafiken:
När en förare talar i mobiltelefon blir rattrörelserna fler och större än när föraren bara koncentrerar sig på körningen
Reaktionstiden för att upptäcka att bilen framför saktar ner ökar med drygt en halv sekund när man pratar i mobiltelefon
Komplexa samtal är mer störande för föraren än enkla samtal
I en tidigare studie uppgav hela 10 procent av de tillfrågade att de varit nära att köra av vägen när de talat i mobiltelefon. 18 procent uppgav att de någon gång varit nära att krocka under ett mobilsamtal.