Låt bli menyerna
På senare år har allt fler mobiltelefoner börjat säljas exklusivt med en viss mobiloperatör, eller i en operatörs-anpassad modell. Det har sina baksidor.
Inte nog med att operatörs-anpassade modeller stänger ute vissa kunder från att få använda en viss modell. Värre är att menyerna i dessa modeller ofta anpassas efter operatörens egen meny-grafik och menyval. Det gäller både Vodafone Live-telefoner och Tre-telefoner. Vi har sett menyernas grafik bytas ut, spelen har tagits bort och ersatts av länkar till operatörens försäljning av javaspel, bland annat.
När operatörer eller återförsäljare extrautrustar telefoner med program eller inställningar är det förstås bra. Men att mixtra med det grafiska gränssnittet för att få mobilanvändarna att köpa tjänster från operatörens portal är mer tvivelaktigt. Det är som om bensinföretagen skulle sälja bilar där en inbyggd GPS styrde föraren in till deras bensinmackar stup i kvarten.
Alltså: lägg gärna in inställningar och extraprogram. Men låt oss slippa klåfingriga operatörer som förstör menyerna.
Linus Brohult