Vill växa i Europa

Lenovo: Motorola blir kvar som varumärke

Efter uppköpet tidigare i år ger Lenovos mobilchef klara besked om framtiden för Motorola.

Publicerad Senast uppdaterad

I början av året köpte Lenovo Motorola av Google för motsvarande nästan 19 miljarder kronor. Liu Jun, mobilchef på Lenovo, berättar nu om framtidsplanerna för Motorola för tekniksajten Mobile Geeks.

Enligt Liu Jun kommer Motorola att finnas kvar som varumärke och man är också kritiska till en del beslut som fattades medan bolaget var i Googles ägo. Motorola fick bland annat genomgå ett omfattande sparpaket som innebar att 20 procent av personalstyrkan bantades bort, vilket resulterade i att flera kontor runt om i Europa stängdes ner.

För Mobile Geeks berättar Liu Jun att man nu istället kommer att satsa på den europeiska marknaden för Motorola, bland annat genom att samarbeta med operatören Vodafone. Samtidigt hoppas man kunna erövra marknadsandelar i tillväxtländer som Indien.

Målet är att man innan året är slut ska ha sålt över 100 miljoner smarta telefoner och 15 miljoner surfplattor signerade Motorola, uppger Mobilegeeks.

Källa