Hänvisar till fokus på breda produkter

Lenovo når break even på mobilsidan

En enklare och mindre komplicerad produktportfölj kan vara anledningen till att kinesiska Lenovo nu till slut går jämnt upp på mobilsidan globalt.

Publicerad Uppdaterad

Den kinesiska elektronikjätten Lenovo har nu passerat en ny milstolpe. Företaget har nämligen lyckats gå jämnt upp när det handlar om mobiltelefoner globalt. Det är framför allt leveranserna i Nordamerika som utmärker sig, då Lenovo har ökat över året med hela 53,4 procent, samtidigt som man lyckats bättra på marginalerna. Det går även betydligt bättre i Latinamerika och både intäkter och försäljningsvolym har dessutom ökat i hemlandet Kina. 

Samma strategi i framtiden

Lenovo menar att det hela är resultatet av en mindre komplicerad produktportfölj, där man på senare tid satsat mest på produkter med ett brett konsumenttilltal, som Moto Z-, Moto G- och Moto E-serierna. Lenovos framtida strategi tycks vara densamma. Ett fåtal breda produkter ska bana vägen för fortsatta försäljningsframgånger på stora marknader. Och möjligen kan den 5G-mod man släppt för sin telefon Moto Z3 vara en potentiell försäljningssuccé, då den på sätt och vis gör telefonen till den första med 5G-stöd. 

Källa